NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
Köpte nya däck å vid monteringen så drog mutterdragarkillen av en bult, det var låsmuttern som glappade å sen blev det brott. De använde såklart mutterdragare....

De sa att det var ok att åka på 4 bultar ett tag. De skulle beställa hem ny bult å byta åt mig.

Är det ok att åka på 4 bultar på framhjulet? Kraften i sidled är knappast problemet men varför sitter det 5 om det inte behövs?
av rickardrules
Det funkar ju ett tag.. men dem måste väl haft en vanlig mutter till din bil över hemma??

Annars hade jag åkt direkt till bilia och fått däckfirman att betala det.
Användarvisningsbild
av poseidon
Nä, bulten gick av så pass långt in så det gick inte att få grepp på den med en annan mutter.

De accepterade inte att jag åkte till Volvo, vilket de har helt rätt att göra enligt nån lag jag inte kommer ihåg namnet på.
De har iaf rätt att försöka åtgärda problemet innan jag får åka till någon annan å skicka räkningen till dem.

Edit: Alltså det var pinnbulten som gick av å den sitter ju i hjulnavet.
Användarvisningsbild
av gooose
poseidon skrev:Nä, bulten gick av så pass långt in så det gick inte att få grepp på den med en annan mutter.

De accepterade inte att jag åkte till Volvo, vilket de har helt rätt att göra enligt nån lag jag inte kommer ihåg namnet på.
De har iaf rätt att försöka åtgärda problemet innan jag får åka till någon annan å skicka räkningen till dem.

Edit: Alltså det var pinnbulten som gick av å den sitter ju i hjulnavet.
Det finns något skrivet att dom har laglig rätt att neka faktura/räkning från annan verkstad om dom ej fått möjligheten att åtgärda bilen själv
Men skulle dom misslyckas vid första försöket så får du anlita annan verkstad som du själv väljer

//Goose
av kopman
Vadå "vilka jävla klantar"??? Antagligen fel i godset. De kan väl fan i mig inte hjälpa att matrealet är vekt? Och vilken däckfirma/bilverkstad använder inte muttermaskin.

Fredrik du som inte hade accepterat det, vad skulle du gjort? Bett dem trolla eller?
Hur fan kan man va sån gnällfi**a?
Användarvisningsbild
av poseidon
Vad trött jag blir.

Så om alla däcksfirmor använder mutterdragare så är det ok att göra det? Snacka om dåligt resonemang. Däcksfirman sa till å med till mig att de säger åt personalen att inte använda dragare på låsmuttrarna, men den trötta personalen lyssnar väl inte å gör det som är enklast.

Jag såg brottytan på pinnbulten å eftersom jag jobbar med materialanalyser så såg jag att det var ett snabbt brott vilket tyder på att mutterdragaren har satt låsringen på bulten i rotation för att plötsligt få grepp å sedan slogs pinnbulten av.

Vadå trolla. De hade om de hade haft lite vett bytt ut pinnbulten med en gång, givit mig en hyrbil undertiden. Volvo ligger tvärs över gatan så det hade bara varit å gå å hämta en pinbult, eller varför inte skicka över mig till Volvo å sen stå för räkningen? Nu dröjer de för de "hade inte tid just nu"......

Klantar man sig får man stå för konsekvenserna.....

Edit: Vekt material? Vad menar du, då hade ju inte pinbulten gått av, eller du kanske menar sprött?
av to_ka
kopman skrev:Vadå "vilka jävla klantar"??? Antagligen fel i godset. De kan väl fan i mig inte hjälpa att matrealet är vekt? Och vilken däckfirma/bilverkstad använder inte muttermaskin.
Fredrik du som inte hade accepterat det, vad skulle du gjort? Bett dem trolla eller?
Hur fan kan man va sån gnällfi**a?
Man använder inte maskin på låsmuttrar, och absolut inte när man drar åt. Tro mig jag har fått bryta/svetsa loss många muttrar/bultar med sönderdragen hylsa, nästan på löpande band. 19mm blocknyckel räcker.

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]