NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
-Hur ofta behöver man kolla batterivatten på en V50 D5 MY2008?

Varför jag undrar är att det verkar vara en komplicerad sak att göra, förstår inte hur Volvoteknikerna har tänkt egentligen :o Vad jag ser och förstår så måste kablage lossas, batterilådan delvis demonteras mm. för att kunna få loss täcklisten för cellerna. Finns det någon service-PDF för detta jobb?
av LJN
-Jo, visst är det så - men jag tänker lämna in bilen nu i sommar på en "anpassad" service som man kan göra om bilen har få mil på mätaren. Ska bara byta motorolja och oljefilter helt enkelt, frugan har bara kört bilen 550 mil sedan i augusti 8)
Vet inte, men jag tror inte det skiljer så mycket från din bil, till min förra.. (S40 - 2.4i 2004).
Bytte batteriet när det slutade ladda, och det tog typ 2 minuter...
Bort med täckkåpan, lossa och böja bort bygeln som spänner över batteriet, och sen ska det väl bara vara att kolla "vattendjupet"?
(Kan ju vara så att man fick ta bort en plastkåpa också, men inget som var speciellt svårt - vad jag minns - när jag gjorde det utomhus i snöoväder och minusgrader.)

/D
av LJN
-Det är just bygeln som är problemet! Den förhindrar att plastlisten för battericellerna går att "lyfta" upp.
Bygelskruven mot centrum motorrum sitter bra till men dito mot framskärm är nedsänkt i batterilådan, helt oåtkomlig....
av LJN
-Inte i Volvo 8)
LJN skrev:-Det är just bygeln som är problemet! Den förhindrar att plastlisten för battericellerna går att "lyfta" upp.
Bygelskruven mot centrum motorrum sitter bra till men dito mot framskärm är nedsänkt i batterilådan, helt oåtkomlig....
Jag skruvade bara bort skruven som sitter mot motorn, och sen böjde jag upp bygeln så jag fick bort batteriet...
Är nog bara att göra så när du ska kolla vattnet, med skillnad att batteriet kan sitta kvar.
Bygeln är ganska mjuk, så det e nog ingen risk att den ska gå av, det var definitivt ingen fara med min iaf!

/D

Da det har vært, flere hundre klikk på[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]