NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vickan
både ja och nej. det går att läsa av om t.ex laddtryck m.m har överskridit sina värden. så även om du har en ppc box och återställer allt till det normala innan servicen kan man Om man vill luska ut att det suttit ett chip i bilen.

dock så tror jag knappast någon tittar efter detta på en vanlig service. något sådant blir endast intressant om det blir tal om garanti/goodwill-frågor om saker som chippat kan ha orsakt skadan på.
av KentNyberg
Jag kör på steg3 E85 från Atech på en S40 T5 (samma motor som du har). Med plattan i botten finns det ingen hejd på hur mycket bränsle den drar. Tidigare (orginal) kom jag upp i 3-4 liter/milen med plattan i botten (ja, det vill säga, derivatan då.. just för stunden) om jag nu hittar en fin raka och blåser på som satan så lägger den sig på 7-8 liter/milen men då sticker å andra sidan bilen som en raket. haha.
Jag vet inte om det är fråga om adaption som kommer med milen, om bilen så att säga ställer in sig lite mer.. för jag fick en hint om att något sådant skulle ske. Det relevanta är ju vad bilen drar om man håller hastighetsbegränsningarna och då märker jag faktiskt inte av någon större skillnad. Landsvägskörning med varm motor så drar den 0.8/0.9 per mil. Däremot så drar den gärna 1.5 och lite mer om man måste gasa lite extra i en backe. Men E85 ska vad jag vet dra cirkus 30% mer i alla register så jag är nöjd. In alles kan jag åka lite billigare om jag finkör och att den drar mycket mer bränsla om man drar på är ju rätt rimligt - för det vore konstigt om det gick att få ut mer effekt utan att det drar mer bränsla - då skulle ju volvo använda den programvaran. :)
Jag är för den delen bara inne på första veckan så om det nu är fråga om adaptiv programvara så kommer ev. siffrorna ändras nådot.. men det har jag svårt för att tro att det blir någon större skillnad.

Da det har vært, flere hundre klikk på[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]