NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Christian_m
Sitter och tittar på lite däck och fälgar och undrar om någon som är insatt kan hjälpa mig reda ut begreppen eftersom jag inte är insatt riktigt i hur det här med däckdimensioner funkar.

På Volvos originalfälgar i 17" så rekommenderas 205/50/17 för min V50. Men finns det något som gör att jag inte kan använda 215/45/17 istället, och funkar såna däck på de 17" fälgar som Volvo tillhandahåller? Typ Sculptor, Zaurak, Spartacus m.fl...
Användarvisningsbild
av Tång
Christian_m skrev:Sitter och tittar på lite däck och fälgar och undrar om någon som är insatt kan hjälpa mig reda ut begreppen eftersom jag inte är insatt riktigt i hur det här med däckdimensioner funkar.

På Volvos originalfälgar i 17" så rekommenderas 205/50/17 för min V50. Men finns det något som gör att jag inte kan använda 215/45/17 istället, och funkar såna däck på de 17" fälgar som Volvo tillhandahåller? Typ Sculptor, Zaurak, Spartacus m.fl...

Är själv inte jätte insatt i det, men jag kan ju dela med mej av mina erfarenheter.
Jag skulle köpa nya fälgar till men V70-04 för några år sen, ville ha 19" så ville jag ha dimetionerna 225/40/19 tror jag de var, eller 225/35/19 för de skulle rullla lite lättare. men då sa dom på däckfirman att de inte skule överenstämma men bilens hastigshets mätare, jämfört men vad bilen var inregestrerad med. (205/50/16) så då fick jag ta 235/35/19 för att de skulle bli samma. hör med en däckfirma vad dom säger så du inte åker dit för fortkörning för att hastighets mätern diffar. om de nu stämmer.

Själv har jag en V50 -08 nu med Spartacus 17", dom är 7" breda så 225/40/17 skulle jag tro går på.
Lycka till.
av Christian_m
C.W. skrev:några bra tips ang däck och fälgbredd
http://www.vanadisgummi.se/dackregler.htm

Beräkna rullomkrets här
http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp
Tack, räknade på rullomkretsen och där var det ju okej. Eftersom V50 är typgodkänd för 205/50/17 så innebär det att 215/45/17 är OK eftersom rullkomkretsen skiljer mindre än +-5% (skiljer -1,7% enligt alltombilen.se).

Då borde det funka eftersom fälgarna (vad jag kunnat läsa mig till på vägverkets hemsida där det finns teknisk info om min bil) är 7" breda, eller?
av Christian_m
C.W. skrev:japp, det blir bra. Tänk ochså på att ET (dvs offset +/- från fälgcentrum) inte får skilja sig så mycket.
Standard ET på V50 fälg ligger på 48, så du bör hålla dig där omkring (+/- 2)

Här beskrivs ET och offset
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... set#p35245
Tack! Kommer köra originalfälgar som det ser ut just nu men det kan ju vara bra att veta ändå för det där med ET brukar variera rätt mycket på eftermarknadsfälgar har jag förstått.

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]