NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sanne81
Hej.
Jag har en v50 t-5 -04 som motorlampan lyser på. Har läst här att man kan lämna bilen till volvo å få den släckt för några hundra. Ringde idag till Volvo och dom skulle ha 1500:- för felsökningen. Å bara släcka lampan kunde dom inte göra. - Vi måste ju ta reda på vad felet är sa dom. Självklart,tänker jag. Men några hundra som nån hade skrivit... Det stämmer ju inte,eller är min volvoverkstad extremt dyra av sig...? Det är Hans Persson bil i Västerås. Har en 12000 mil service som skulle varit gjord för 500 mil sen,kan det vara därför motorlampan lyser. Släcker jag den genom att lyfta av polen på batteriet en stund eller hur gör jag...? Bilen går i övrigt som ett skott utan problem...Tacksam för svar.
av GrandDanoise
Snåla människor....
Har åkt in och fått min släckt gratis säkert 5 ggr!
Att du gått över servicen spelar ingen roll, det är säkerligen sot i spjällhuset som gör att lampan har tänts.
Koppla bort batteriet (så det inte lagras felkoder), vänta minst i 30 minuter, och rengör huset med Bräkleen och trasa. Efter några starter så kommer motorlampan att släckas.

/D

PS! Går bilen bra så är det lugnt att köra med lampan tänd, körde själv runt med lampan tänd i 2000 mil, med Volvos vetskap.... DS!
av Hellrider
GrandDanoise skrev:Snåla människor....
Har åkt in och fått min släckt gratis säkert 5 ggr!
Att du gått över servicen spelar ingen roll, det är säkerligen sot i spjällhuset som gör att lampan har tänts.
Koppla bort batteriet (så det inte lagras felkoder), vänta minst i 30 minuter, och rengör huset med Bräkleen och trasa. Efter några starter så kommer motorlampan att släckas.

/D

PS! Går bilen bra så är det lugnt att köra med lampan tänd, körde själv runt med lampan tänd i 2000 mil, med Volvos vetskap.... DS!
Ja det låter ju som ettt jättebra råd att ignorera lampan,, skit i utsläppen och förbrukningen det gör ju inget!

Knappast troligt att det är pga av sot i spjället på din modell ,men men inget är omöjligt.

Om din bil gått mindre än 8000mil samt är yngre än 5 år vilket den garanterat är i det här fallet så kan du använda dig av emissionsgarantin,,,oj såg din mätarställning nu!! :idea: :idea:

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]