NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkigt problem på halsen. Lång historia lite mindre lång. Köpte min 2012 för ett år sedan. 32000 mil. Bytt turbo. Råkade hälla i en flaska bensinrengörare i tanken. Strax efter det, typ 5 km, började den gå illa. Bytte alla spridare samt bränslefilter samt tömde tanken. Bilen gick fint ca 400 mil. Plötsligt tappade den kraft för att sedan dö. Väntar man 5 minuter så startar den och man kan köra 2,5 km. Bytte bränslefilter igen. Bil gick bra 200 mil. Nu har den börjat bråka igen, fast nu kan man om man har tur typ köra 10-30 km, fast blir totalt orkeslös. Tankade då fullt och bilen gå som ny igen. När den gick illa sist så var nog tanken på 1/4 full också vill jag minnas. Har båda gångerna satt i billiga Ridex bränslefilter. Borde väl inte göra någon skillnad? Kan sugslangen fått någon läcka? Tips mottages gärna.
Mvh
Jerker
Jag har för mig att dessa endast har en högtryckspump framme vid motorn, alltså ingen pump i tanken(kan ha fel).
Men om det är så att den endast har en högtryckspump är det inte helt ovanligt att det har blivit alger i tanken som måste rengöras. Dessa alger sätter igen bränslefilter samt förstör bränslepumpen.
Tanken bör plockas ner och rengöras ordenligt. Det fungerar inte med något mirakelmedel att hälla i utan tanken måste ner och torkas ur. Sedan spola ledningarna, byta bränslefilter samt högtryckspump. När bilen väl fungerar igen är det rekommenderat att hälla i dieselrengöring mot alger.

Ingen rolig kostnad om man behöver lämna bort bilen till någon verkstad.

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]