NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V50 2010, 1,6 edrive.
Motorlampan har tänds och har fått felkoder.

Med enkel biltema läsare felkoden P1412 (EGR Diffrent. pressure sensor signal too Low)

Med Vida. ECM 4438, EGR-reglering-fastnat och ECM-6710, EGR-reglering för lågt flöde.

Motorn går ojämnt på låga varv såväl på tomgång som när man kört. Får lätt motorstopp vid stopp och start.
Går efter några körcykler in i safe mode.
Bytte för några är sedan EGR ventil till en ny men av exakt samma modell som den som satt som original.
Efter ett par år hände det då och då att jag fick motorstopp och att det inte gick att starta.
Beställde då en ny EGR av fabrikat Delphi. När jag demonterade den gamla märkte jag dock att den inte satt helt åtskruvad, eventuellt tjuvluftade den. Bytte i alla fall. Delphi EGR ventilen har nu fungerat i ett par år, men bilen har gått ojämnt vid jämn gas i landsvägsfart. Det har också ibland hänt vid långa körningar att sladdsensorlampan tändts.
Det försvinner dock vid närmaste start.

För ett par månader sedan satte jag tillbaka den tidigare EGR ventilen i hopp att motorn skulle gå jämnare. Det har den också gjort, men jag har tyckt att den gått hårdare eller kanske ojämnare på tomgång.

Men nyligen tändes motorlampan och den gick in i savfe mode. Den går även som sagt ojämnt på tomgång och man får lätt motorstopp.

Tips på fel, åtgärder?
Förefaller som om EGR-ventilen kärvar, men märkligt då den bara kört ca 2 år och ca 3000 mil.

Får väl sätta tillbaka Delphi EGR-ventilen igen om det inte finns någon annan förklaring. Den har nog inte heller gått mer än ca 3000 mil.
Mycket krångel med EGR på dessa.
Volvo car UX

La in den nu, gick på 10 min bara.

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Hej! Jag hade glapp i högra styrleden fram, m[…]

Hjulinställning

Hej! Kom du någonstans med detta? Nyss f&ari[…]

Kanske några kablar under gick åt vid […]