NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Hej,

Tänkte höra vad ni andra med S40/V50 1.8F får för någon förbrukning när ni kör med den vinterblandade etanolen. Jag körde en sträcka av 27 mil idag och snittade på 8,2 l/100 km (färddatorn visade 9,0 l/100 km) vilket är 12% lägre förbrukning än jag har lyckats köra med någon gång tidigare! (Jag körde väldigt snällt, bör väl tilläggas). Har ni andra liknande erfarenheter med E75? Det innebär att priset per mil blir 37 öre lägre trots att vinteretanolen är 50 öre dyrare per liter. Låter lite märkligt tycker jag.

En annan sak som förbryllar mig lite är att skillnaden förbrukning visad i färddatorn och den, av mig, beräknade förbrukningen blir ännu större med E75 än med E85. Färddatorn brukar oftast visa 5-8% högre än den verkliga förbrukningen men i det här fallet blir skillnaden 10%. Trodde att felvisningen var större med större etanolkoncentration i tanken men här är det ju tvärtom. Men det kan naturligtvis bero på att pumpen slog av för tidigt när jag tankade imorse. Jag hinner väl köra några tankar till innan vintern är över så jag kan se om det är en trend.

/Ulf
av rickardrules
Kör väldigt snällt jag med.. inne i stan, i köer, på motorväg, detta ger mig ett snett på 1,1 L mil med Etanol.

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Spr[…]

Hjälp med Vida

Tja, Lyckades läsa av P-koder och kom fram ti[…]

Har du någon anledning att tro att det inte[…]

B230F går fett

Okej, då får jag kolla närmare p[…]