NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en V50 1.6 diesel från 2010 som har stått i garaget i 2 år.
Den gick att starta och använda efter att vi bytte till ett nytt batteri för 1 månad sedan.

Den "hoppade/skuttade" under körning så fort motorn blev varm och bränslemätaren kunde gå upp och ner hur som helst.
Felkoder visade att det var fel på Bränsletryckregulatorn, vevaxellägesgivaren och kamaxelgivaren.
Allt detta är bytt och felkoderna är rensade.

Efter att alla delar byttes ut gick det att starta bilen utan problem och köra den utan att den hoppade men den började istället stängas av mitt i körningen. Det gick att starta den igen men sen dog den om och om igen efter 1-2 minuters körning.

Batteriet laddades ur trots att det är helt nytt så vi provade med startkablar och det gick att starta bilen 2 ggr medans man höll kvar nyckeln i startläge men så fort man släppte nyckeln så dog bilen.

Batterihälsan är OK och batteriet har laddats upp till max över natten med en batteriladdare.
Bilen går fortfarande inte att starta, vi har även provat med startkablar igen efter fulladdningen men det gjorde ingen skillnad.

Är det någon här som vet om det skulle kunna bero på generatorn eller startmotorn och hur man avgör det?
Den låter "normalt" när man försöker starta den, jag vet att en gammal s40 jag hade lät lite som en kulspruta när det var fel på startmotorn så därför tror jag inte det är den men jag har inte stenkoll så därför vänder jag mig till er.

Evigt tacksam för hjälp med vad det kan vara!!
sensonic skrev:Vad är det för batteri du satte i den? Märke, amperetimmar och köldstartström?
Det var detta batteri
https://www.biltema.se/bil---mc/fordons ... 2000047875

74Ah, det var det som matchade Ah och måtten med det gamla batteriet.

Fick igång bilen till slut.. jag läste i något forum att man kan slå på tändningen i 10 sek 3-5 ggr och sedan starta vilket fungerade men det var problem med kopplingen och tillslut gick topplocket så nu blir det skroten istället.. :-(

Hade loss knappen och mätte på den oc[…]

Ingen aning dessvärre. Gissar att vevaxelgiv[…]

På S/V70 släpper galonklädseln i i[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Då får det bli balkbyte. Och framvagns[…]