NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AnnC30
Hejsan!
Nu ska jag försöka förklara så gott jag kan.

Volvo C30 D2, Diesel, 1.6 I4

Jag lämnade nyligen in min bil på service. På vägen dit kom det upp ”försämrad motorprestanda” men bilen gick som vanligt.
Nu när jag har hämtat ut bilen går den för himla illa och låter som en traktor när jag gasar.
Jag lämnade tillbaka bilen samma dag jag hämtade den då jag märkte direkt att något var fel.
Mekanikern ringde senare och sa att det var partikelfiltret som spökar och det skulle rengöras. På eftermiddagen fick jag samtal om att rengöringen var klar och lyckades. Det stämde inte alls.
Jag påpekad för meken att den hostar fram på växel 1-4 (har 6) vid 1400 varv innan rengöring och det gör den ju fortfarande. När jag gasade upp kom dessutom försämrad prestanda upp igen… Så deras rengöring gjorde absolut ingenting.

Hur vet jag att rengöringen gjordes? Kan han ha rengjort med sånt där medel istället för en riktig manuell där filtret tas loss och rengörs för hand? Hur ska jag ta detta vidare? Jag lämnade in en bil som gick normalt och fick tillbaka en som är helt fel…
av Jonas_latt
Partikefilter tas inte ner och tvättas.
Man kopplar in datorn och kör en rensningprogram som bränner bort partiklarna. Detta tar ca 30 min. Och brukar funka bra.

Men du får väl be de läsa ut felkoderna så du får de nerskrivna. Då blir det lättare att hjälpa till.
Går sen så dåligt så sparar bilen garanterat felkoder så det kommer synas direkt vad som varnar.
Användarvisningsbild
av AnnC30
Jasså? Enligt flera inlägg här och olika hemsidor kan dessa filter tas loss och rengöras?
”Tvångsregenerering krävs när “aktiva” regenereringsvillkor inte har uppfyllts och sotnivåerna i DPF:et har ökat till cirka 70 %. Om inget görs kommer mängden sot att öka. På denna nivå måste ett diagnostiskt verktyg användas för att tvinga fram regenerering. Vid cirka 85 % av maximal mängd sot kan regenerering inte längre utföras på fordonet och du måste ta bort DPF:et så att det kan rengöras eller bytas ut.”
Får väl gå tillbaka och be om felkoderna som kom upp sist. Det lustiga är att mekanikern inte verkar lyssna på mig, han sa att den går normalt. Vilket den inte alls gör😩
av kvillebäck
Det tar många mil att bygga upp så mycket sot i partikelfiltret så att det skulle ha med servicen att göra som antyds i rubriken är nog inte ett riktigt antagande. har du igensatt partikelfilter när du kommer till servicen så har du det efter servicen med. Du får be om en reparation i stället.
Användarvisningsbild
av AnnC30
Jonas_latt skrev: ons 14 aug 2024, 09:20 Partikefilter tas inte ner och tvättas.
Man kopplar in datorn och kör en rensningprogram som bränner bort partiklarna. Detta tar ca 30 min. Och brukar funka bra.

Men du får väl be de läsa ut felkoderna så du får de nerskrivna. Då blir det lättare att hjälpa till.
Går sen så dåligt så sparar bilen garanterat felkoder så det kommer synas direkt vad som varnar.
Samtal från verkstan, inga felkoder än iallafall :)
Men den rykte tydligen nu 🤷🏼‍♀️ gjorde den inte när jag körde dit dock. Så detta blir ju intressant
Användarvisningsbild
av AnnC30
Dem tömde tanken och det luktar bensin????? Hur kan jag ha bensin i tanken när det står diesel på kvittot?… Bilen går lite bättre efter tömningen men inte helt hundra än, kan tydligen va rester i kolvar osv men de försvinner ganska snabbt…?
Har någon annan råkat ut för detta på preem?

Fortfarande strul. Problemet kvarstår.
Senast redigerad av 1 AnnC30, redigerad totalt 0 gånger.
av flub
Det är inte nån tillsats som de hällt i tanken som rengöring då? som luktar?
Bara en tanke.

Har ni kikat DPF-sensorn och slangarna. Vi har en V50-D2 och har aldrig haft problem med partikelfiltret däremot dpf-sensorerna och slangarna... väldigt många gånger.
Sensorkabeln har även blivit skarvad strax före kontaktdonet (inte av mig utan gjordes på garantin. dum sträckning av kabeln där den sitter på v50 antar den sitter på samma ställe på c30 på sidan av batterilådan).
Användarvisningsbild
av AnnC30
Jag är inte helt säker. Bilen är hos en annan verkstad nu. Dem testade spridarna. Inget fel på dem. Har ingen aning om vad jag ska göra. Ingen verkar klara av att hitta felet… den stinker vid körning och går skit. Nån rengöring är det nog inte i den
av magal
Hej!

Det låter lite liknande de problem jag har haft. Skrev om det här: viewtopic.php?f=31&t=182177.

Jag hade problem med "Försämrad motor prestanda" pga läckage i laddluftslang och det uppkom i samband med det felaktig varning om igenkloggat partikelfilter. Efter att jag nollställde partikelfilter, lät motorn otroligt dåligt och luktade skit pga vad jag gissar var dålig förbränning.

Efter åtgärder i länkad tråd fick jag tillbaka min till godkänt skick, men tycker fortfarande att den går lite sämre än vad den gjorde innan. Men har också kvar nån liten luftläcka nånstans.
Så. Glömde uppdatera här.
Verkstaden nollade felkoder och i samband med det nollades inställningar för spridare. Volvo fick bilen efter att jag blev trött på första stället och löste problemet. Verkstad 1 vägrar dock erkänna att deras nollning även tog spridarna…
Känner mig lurad.
En dieselmotor som är nästan tom och tankas bensin skär.. Verkstad 1 försökte även lura i mig att bilen gick normalt varje gång jag lämnade in den. Hatar bilmek
Nytt användargränssnitt 2026

Om man som jag är i kontakt med Volvo support[…]

Vilken mjukvara har ni?

Lite vila och en körning löste det, inte[…]

Snowcap volvo 240

De som VParts säljer sitter med tunn skruv up[…]

Tryckluft är bra till många saker. De[…]