NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av riche123
#1596115
Körde in i en mittrefug där det skulle stått en skylt - nu saknades tyvärr skylten, och vägen var oupplyst och hal. Så jag såg det lite sent. Jag hann bromsa in hyfsat mycket men det var halt och skadade underredet. Det lät som att det pös en stund för att sedan sluta och sedan började oljelampan blinka rött, för att ganska snabbt efteråt lysa rött. I övrigt gick den bra, men såklart ställde jag bilen bilen och fick den bärgad.

Min fråga är ... vad sitter där längst fram på en v50 1,8 flexifuel? Är det bara en hasplåt och slangar som är "lättare" åtgärdat, eller bör jag kolla efter en ny v50?

Försäkringens bilfirma tar sån förbannat lång tid på sig.
av Malmstroem
#1596117
Jag har en morbror som gjorde ungefär samma sak med en V50 för några år sedan. För honom slutade det med skrotning. Kostnaden för reparation översteg bilens värde.

Jag misstänker att detsamma kommer att gälla för dig. Kan du skruva själv kan det nog gå att fixa med delar från skroten för en rimlig penning. Ska någon annan göra jobbet torde det bli för dyrt i relation till bilens värde.

I slutändan beror det på hur mycket som gått sönder. Innan det kontrollerats rör sig allt bara om gissningar.
av 20FJan
#1596149
Klarade sig kofångaren utan skada? Du såg inte vad som läckt ut? Punktering? Enklaste scenario jag kan tänka mig är plast som trasslat av multiremmen och då stannar vattenpump plus generator som kan tända varningslampor. Nästa är kylaren med kylarvätskan, det borde ju lämnat ett ordentligt kylarvätskespår. Även risk att kondensor till AC skadats då och kylmediet läckt ut. Nästa del är oljetråget, då borde det lämnat en ordentlig oljepöl.
av riche123
#1596198
Ingen synlig skada på kofångaren. Var mörkt som synden - tyckte mig se något upprivet i botten. Såg inte ut som olja. Men mycket svårt att se… bara oljelampan som lös rött. Den började blinka först när jag kört några hundra meter. Sedan ställde jag bilen. Var sedan inte med när den bärgades, men oljetråg var min gissning också. Kan kylaren ha pyst? Jag tyckte däcket verkade helt. Trodde också först rejäl punktering, men körde ju en bit, och tycker väl att däcket borde pyst snabbare med tanke på hur högt det pyste - för att sedan sluta pysa.
B230A konvertering

Det är det ingen som sagt heller, du sa dock[…]

Meet Women Seeking Spontaneous Adventures in Your[…]

Renoverat dim fungerar inte

Mitt program kräver en riktig DiCE tyvä[…]

Läs av bilen med en läsare, men kan vara[…]