NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er!

Nu har jag råkat ut för det här extremt roliga att bilen fått sig en stroke..
Högersidan av bilen är helt död, hamnat i nåt blockerat låsläge.
Fönster, lås, backspegel (samt blinkers på backspegel) fungerar inte alls, antagligen samma med uppvärmningen av backspegeln.
Vad jag förstått efter att läst runt på forum och dylikt är det att bilens säkerhetssystem har aktiverats, dvs BLL.
Går ej att öppna dörrarna inifrån heller.

Har kollat säkring, samt bytt utan att det vill sig. (Hände en gång tidigare, eller två. Då drog jag bara ur säkringen och satte tillbaka så funkade det igen som det skulle!)

Vad jag förstår det som så finns det en kontakt vid A-stolpen som kan ha ärgat. Men den verkar lite omöjlig att få tag på då jag inte kan öppna dörren..
Någon som har idéer på vad man kan göra för att lösa det?

Det går inte på Goodwill heller då bilen är 13 år gammal. (Pratade med Volvo)

MVH!
Ryck säkringen, lägg av batteripolerna en timme, 30min ska räcka men gör 60 så är det inte den orsaken iaf.
Sätt tillbaka batteripolerna
Tillbaka med säkringen

Motsvarigheten till att starta om en dator :)

Nästa steg är väl att lyfta ut felkoderna och testa prylarna via t.ex. VIDA
Kommunikation som saknas från vänster förardörr. Ofta sitter faktiskt problemet i förardörrens kontaktstycke, så dra upp låsningen för denna och dra ut kontakten. Köp små tandpetare typ dessa https://www.kronansapotek.se/TePe-Mella ... lsrc=aw.ds och oxidecleaner och rengör , avsluta med någon typ av contact protect. Men felet kommer i regel tillbaka. Felet kan även sitta i kontaktstyckena vid CEM under handskfacket. I en del fall sitter felet i höger framdörr , då kan det räcka med att klappa till dörren inifrån med en gummihammare där motsvarande kontakt sitter. Gör även ren den kontakten.

Min bil uttagen för snart 14 år sedan fick kabelstammen utbytt 2007 pga liknande fel, men trots det uppträder felen då och då. Har läst om någon som ersatte kontakten med fast kablage vid A-stolpen.
HCP skrev: lör 12 okt 2019, 01:04 Ryck säkringen, lägg av batteripolerna en timme, 30min ska räcka men gör 60 så är det inte den orsaken iaf.
Sätt tillbaka batteripolerna
Tillbaka med säkringen

Motsvarigheten till att starta om en dator :)

Nästa steg är väl att lyfta ut felkoderna och testa prylarna via t.ex. VIDA
Drog ur batteri + säkring och lät den stå i några timmar medan jag jobbade. Blev tyvärr ingen skillnad :(
dieselputte skrev: lör 12 okt 2019, 11:12 Kommunikation som saknas från vänster förardörr. Ofta sitter faktiskt problemet i förardörrens kontaktstycke, så dra upp låsningen för denna och dra ut kontakten. Köp små tandpetare typ dessa https://www.kronansapotek.se/TePe-Mella ... lsrc=aw.ds och oxidecleaner och rengör , avsluta med någon typ av contact protect. Men felet kommer i regel tillbaka. Felet kan även sitta i kontaktstyckena vid CEM under handskfacket. I en del fall sitter felet i höger framdörr , då kan det räcka med att klappa till dörren inifrån med en gummihammare där motsvarande kontakt sitter. Gör även ren den kontakten.

Min bil uttagen för snart 14 år sedan fick kabelstammen utbytt 2007 pga liknande fel, men trots det uppträder felen då och då. Har läst om någon som ersatte kontakten med fast kablage vid A-stolpen.

Lossade kontakten vid förardörren och kollade, såg inget fel där (ingen fukt eller ärgning). Dock är det ganska mörkt ute, så får ta och titta när det är lite ljusare igen. Vilken kontakt är det för ECM?
Hade exakt det här felet, höger sida låst och går inte att låsa upp samt att all elektronik på den sidan är död. Fick tipset tidigare i tråden att dra till med en gummiklubba på den sida som inte går att öppna. Jag hade bilen i upplåst läge, sen drog jag till med knytnäven från insidan av bilen, exakt där kontaktstycket sitter och vips så åkte låset upp. Sedan rengjorde jag kontaktstycket i högerdörren med elektronikrengöring, har fungerat sedan dess.
Service Subaru XV

Ja olja är väldigt dyrt. Samma olja (Mob[…]

Alright, men har fortf inte hittat ett enda lar ti[…]

Snarare så ökar bilens förbrukning[…]

Clips till dörrlist v90

Du kanske kan besöka valfri Volvo-anlägg[…]