NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har ett problem med min bil som jag hoppas någon här kan hjälpa mig att förstå bättre.

Det började plötsligt när jag körde – bilen började låta från växellådan under bilen och slutade svara på gas. Jag kunde dock fortfarande lägga i alla växlar utan problem men det blev ingen motorstopp när jag satt i växel och släppte kopplingen. Jag stängde av bilen, pumpade kopplingen, och när jag startade om fungerade allt normalt igen i 10 minuter innan samma sak hände igen.

En mekaniker har kollat och sagt att kopplingen är problemet och behöver bytas. Men eftersom problemet kom så plötsligt, och eftersom jag kunde köra normalt igen efter omstart, undrar jag om det verkligen är kopplingen eller om det kan vara något annat som är fel. Slutar bilen svara på gas om kopplingen går sönder?

Vad tror ni? Alla idéer och råd uppskattas!
Senast redigerad av 1 Ministra991, redigerad totalt 0 gånger.
När du säger att bilen inte svarade på gas, menade du att varvtalet inte ändrades då?
Jag skulle tro att det ändrades. Jag är ganska säker på att din mekaniker har rätt. Problemet är något med kopplingen. min första känsla är att urtrampningslagret kärvar eller på annat sätt är trasigt.
Jag TROR inte någon mekaniker är villig att ta på sig att försöka göra något åt saken utan att ta ner växellådan.
Är växellådan nere är skillnaden på att byta urtrampningslagret och byta hela kopplingen försumbar. Den största kostnaden är arbetet som är en stor kostnad i detta fallet.

Tar du ner och monterar tillbaka lådan själv så är det ingen jättekostnad att byta koppling. Har din bil gått 30.000 mil så är det bättre att sälja den som den är än att lämna in den för kopplingsbyte tror jag. Under 20.000 mil kan det vara värt att byta koppling om den är OK i övrigt.
Det kommer damm från kopplingslamellen mm. som sätter sig över allt och tränger in i rörliga delar. Egentligen är det ju inte plötsligt utan bara "första gången". Det kan också vara något på utsidan som orsakar problemet. Teoretiskt sett skulle det kunna vara slavcylindern som fastnar och håller kvar kopplingen intryckt men chansen att den skulle hålla kvar kopplingen intryckt känns nästan helt otroligt.
Jag har en gång sett ett inslag om en veteranbil med liknande problem. Han hade tillverkat ett rör av ett bromsrör, kopplat till en smörjkanna. Detta använde han för att genom hålet för kopplingsgaffeln smörja axeln som urtrampningslagret löper på.
om detta går att göra på din växellåda har jag ingen aning om. I alla fall är det en kortsiktig lösning då nytt damm fastnar i smörjan och proceduren måste upprepas.
Om du tycker det är värt att lägga pengar på så kan du gå in med en kamera för att försöka se problemet men det är egentligen bortkastade pengar eftersom allt ändå måste ner för att reparera problemet.
En billig koppling kostar 1000:- komplett. En lite bättre det dubbla. Gissningsvis kan du få arbetet för 7-10000. detta är en gissning och det kan garanterat vara helt andra siffror.
Service Subaru XV

Ja olja är väldigt dyrt. Samma olja (Mob[…]

Alright, men har fortf inte hittat ett enda lar ti[…]

Snarare så ökar bilens förbrukning[…]

Clips till dörrlist v90

Du kanske kan besöka valfri Volvo-anlägg[…]