NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Liamozzo
Hej på er alla!

Jag fick en 2a på nivåregleringen av halvljuset idag , vad har ni för erfarenheter kring detta ? Är det bara byta den eller kan det fungera att bara koppla isär den och försöka se om det ärgat i kontakterna?

Jag antar att det är den som sitter på bakaxeln oxå , jag har något liknande den som sitter bakom det högra framhjulet oxå , skall det vara för kurvljus eller kan den vara för något annat ? Jag har liksom aldrig reagerat på att dom flyttar på sig på det sättet när man startar bilen.

Tacksam för svar 🙏
Det vanligaste är att givararmen lossnat från sitt fäste, så kolla det först.
Annars är det rätt vanligt att givaren som sitter höger fram hamnar åt fel håll efter att man lyft upp den.

Nu vet jag inte om jag har korrekt information men det är olika lampor på mina bilar, årsmodell 06 & 10.
10an rör ljusbilden vid start men inte 06an, så det beror nog på vilken årsmodell du har.
av JcN
Hade det bekymret på våran V50-12. Tog isär kontakten på bakaxeln blåste rent/torrt i kontaktstycke på kabel och givare med tryckluft, sprutade in lite wd40 (eller ta motsv produkt) och återmonterade. Detta löste problemet för mig.

Se också efter om lederna som finns på armen mellan givare och bakaxeln rör sig fritt, annars kan ju felet lugga där om de inte ledar.

// Jonas

På höger sida lykta på min v60cc […]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]