NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

bytte samtliga 6 länkarmar bak på min V50 1,8F, 2009. Passade på att byta fjädrarna bak också.

Efter bytet blev bilen väldigt skuttig bak. Varenda lilla ojämnhet i vägen känns. Jag har inte gjort hjulinstsällning ännu utan bytte bara allt och drog åt enligt moment.

Trodde först att jag fått fel fjädrar. Köpte då ett par billiga begagnade från en V50 1,8F 2009 på skroten. Nästan samma sak, bilen är väldigt styv och skuttig där bak. Samt baken är ca 2-3 cm högre bak än fram.

Tittar man på fjädrarna syns en minimal skillnad i böjningen rent optiskt på ena sidan jämfört med andra sidan. Kan det vara som så att jag monterat fjädrarna upp och ner båda gånger? Eller kan det vara som så att skruvarna till hjulinställningen där bak är så fel att bilen beter sig på detta sätt?
Hallå!
Bara kolla när du drog alla bultar hängde fortfarande hjulupphängningen obelastad, ett klassiskt fel man gör.
Pumpa upp till rätt vinkel och sedan dra alla bultar, annars blir bussningarna fel belastade.
Kan också gå sönder när man kör med bilen.
Efter som du bytt allt måste du göra en hjulinställning.
Mvh///Micke.E
Hej,

tack för svar. Ja, jag hade faktiskt gjort det felet att jag drog åt bultarna med bilen upphissad.

Jag gjorde om det hela i veckan - med både de gamla och nya fjädrarna. Nu är det aningen bättre, men inte som det var innan. Till saken hör att anledningen till jag satte igång och göra dessa byten var för att båda bultar i nedre länkarmen (och båda sidor) var helt fastrostade och det gick inte att göra en hjulinställning bak.

Jag bytte dämparna bak endast och lät gamla fjädrarna sitta kvar för ca två år sedan. Visserligen budgetdämpare. Lönar det sig att byta dämpare en gång till, efter 2år/ca 3000mil?

/Paul

På höger sida lykta på min v60cc […]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]