av whitenose - mån 07 okt 2024, 15:19
- mån 07 okt 2024, 15:19
Jag har en v50. Problemet jag har är att ESP lampan tänds efter typ 5-10 sek på tomgångskörning och när denna tänds så får jag försänmra motoreffekt. Jag kan ha full gas men bilen orkar inte upp för backarna och blir slö det är som att turbon dör.
Startar jag bilen direkt och börjar gasa och inte låter den gå på tomgång och gasar över 1000/1500v så tänds inte lampan och bilen blir inte slö och det går att köra som vanligt.
När lampan tänds vid körning så tycker jag att det luktar konstigt.
Denna lukt är jattesvår att beskriva, det luktar inte avgaser, det luktar inte bränt batteri,( det luktar som någon form av kemikalier)
Verkstaden har bytt partickelfilter
Verkstaden har bytt lambdasondar
Verkstaden har bytt luftmassemätaren.
Smörjat upp alla kablar osv
Och verkstaden tror inte det är additivt vätskan som är slut.
Verkstaden har även bytt antingen gas eller bromspidal (helt ärligt kommer jag inte ihåg vilken av pedalerna dom bytte.)
Ja, allt som kan har med ESP lampan är bytt men problemet kvarstår.
Detta har nu pågått i ca 1,5år och kostat många tusen på verkastaden.
Igår började även bilen ryka en hel del påde från avgassystemet men även under motorhuven (såg ut att komma från turbon men kan inte säga det helt säkert då kåpan över motorn satt på).
Röken var vit och luktade Inte som den lukten som kommer när man sitter i bilen och lampantänds,
Jag har funderat på om det kan vara Spjällhuset eller EGR som krånglar.
Jag har nu slut på ideer om vad som kan vara fel på Volvon
Och söker därför nu hjälp av någon som kanske har en ide eller vet vad jag och verkstaden har missat.
Vad är felet på min volvo V50.
Ps, tomgångskörningen går jämt och bilen startar på första försöket även under minusgrader.
Jag har inte bytt batteri men eftersom bilen inte har problem att starta när det är kallt, och jag lånade frugans bil och kopplade hennes batteri till min med startkablar men problemet kvarstår.
Så jag tror inte att det har med batteriet att göra.
Snälla hjälp.
Startar jag bilen direkt och börjar gasa och inte låter den gå på tomgång och gasar över 1000/1500v så tänds inte lampan och bilen blir inte slö och det går att köra som vanligt.
När lampan tänds vid körning så tycker jag att det luktar konstigt.
Denna lukt är jattesvår att beskriva, det luktar inte avgaser, det luktar inte bränt batteri,( det luktar som någon form av kemikalier)
Verkstaden har bytt partickelfilter
Verkstaden har bytt lambdasondar
Verkstaden har bytt luftmassemätaren.
Smörjat upp alla kablar osv
Och verkstaden tror inte det är additivt vätskan som är slut.
Verkstaden har även bytt antingen gas eller bromspidal (helt ärligt kommer jag inte ihåg vilken av pedalerna dom bytte.)
Ja, allt som kan har med ESP lampan är bytt men problemet kvarstår.
Detta har nu pågått i ca 1,5år och kostat många tusen på verkastaden.
Igår började även bilen ryka en hel del påde från avgassystemet men även under motorhuven (såg ut att komma från turbon men kan inte säga det helt säkert då kåpan över motorn satt på).
Röken var vit och luktade Inte som den lukten som kommer när man sitter i bilen och lampantänds,
Jag har funderat på om det kan vara Spjällhuset eller EGR som krånglar.
Jag har nu slut på ideer om vad som kan vara fel på Volvon
Och söker därför nu hjälp av någon som kanske har en ide eller vet vad jag och verkstaden har missat.
Vad är felet på min volvo V50.
Ps, tomgångskörningen går jämt och bilen startar på första försöket även under minusgrader.
Jag har inte bytt batteri men eftersom bilen inte har problem att starta när det är kallt, och jag lånade frugans bil och kopplade hennes batteri till min med startkablar men problemet kvarstår.
Så jag tror inte att det har med batteriet att göra.
Snälla hjälp.