NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tomas28
Never ending story med min c30.
Om ena röret i flottör huset till fram ledningen har spricker eller hål vad blir symptomet om detta ?
Varför jag frågar det är rätt så smutsigt jobb att riva ner tanken, men om man måste gör jag det.

Min bil har haft en del fel och jag har löst många av dem.
Jag har köpt ny bränsle pump, nytt bränsle filter hus, ny original slang från filter hus till pump, ny retur slang från pump och spridare, fram ledning från torped vägg till bränsle filter hus samt alla givarna är nya, LMM IAT KAM VEV, nya slangar till turbo och intercooler.

Jag får igång bilen om jag suger på returen vid bränsle filtret. Kan köra bilen efter 1 timme så startat den inte, utan jag måste suga igen på returen, Jag har inga felkoder. När bilen är igång så går den fint, det ända jag kan se att det skummar i returen laddningen om jag kör en slang från returen vid filtret till en spann.

DPD EGR finns inte och det larmar inte om det.

Tacksamt om någon har en ide.
av kvillebäck
Du blir nog tvungen att riva tror jag. Så illa är det inte. 2010 har snabbkopplingar på bränsleledningarna. Tror din med har det. Det är 30 minuter så är den nere. Smörj alla gängor innan du skruvar så det inte skär. STOR polygrip underlättar när du lossar låsningen på tankarmaturen när du fått ner den.
av kvillebäck
Är bränslemängden över sprickan borde det inte vara några problem tycker jag. Jag har bara haft ur armaturen på en 1,6D och där är sugslangen en riktigt tunn svart slang. Suger det luft är det kört. då startar den inte. Du borde ju kunna felsöka med en femlitersdunk med en slang till "in" på filtret. Kan du lufta och starta då så har du felet före filtret.

Tycker inte du skall fylla tanken för att prova. Det blir tungt om du behöver ta ner den.
av Tomas28
Bilen startar om jag luftar den, om bilen står stilla i någon timme så går han inte igång.
Alla rör i motor rummet till bränsle systemet är nytt och original samt filter hus. (även pump).
Misstänker att det finns en spricka i i fram lednings röret i flottör huset, eller är jag fel ute ?

Om jag kopplar en slang till retur ledningen och bilen är i gång så skummar det jätte mycket när jag kör ut soppa i en spann, typ som skakad coca cola burk.
av kvillebäck
Det du beskriver nu är läck på returledning. Kanske du känner en "svart smet" på torpedväggen eller en por på röret under bilen. Smeten är det du skall börja leta efter. Hittar du inte den så går det nog bara in luft.
Finns en bild från en liknande tråd för några år sedan, här på forumet, som visade smeten på torpedväggen. (damm+diesel)
Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]

VOC Service

Troligen back up batteri byte och en uppdatering a[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Det man bör veta är att D5orna hos SPA h[…]