NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JAS2001
Nybliven Volvo ägare här. Köpte en V50 T5, 2006a häromdagen. Tog till mig modet att lyfta upp bilen och inspektera den lite närmare, märkte direkt att ena drivaxeldamasken hade spruckit. Men men det är i alla fall bara att fixa. Däremot märkte jag ett lite oroväckande oljeläckage på framsidan av motorn. (Se första bilden). Det ser väldigt blöt ut vid vevaxelskivan, kan det läcka från oljepumpens packning? Dock vore det konstigt ifall det läckte nånstans intill kamremmen, då den och samtliga andra remmar är torra. De två rören undertill är också väldigt oljiga, (Se andra bilden) men det kan ju vara skvätt uppifrån? Till sist fick jag syn på ett oljerör som jag misstänker går till turbon. Som var täckt i olja. (Se tredje bilden) Kan det vara möjligt att oljan härifrån kladdar ner allt ?
Är som sagt nybliven Volvo ägare och har inte mekat alls med denna motor tidigare. Så jag är tacksam för alla tips jag kan få!

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
av HCP
Det röret ser allt annat än hälsosamt ut. Verkar vara en koppling mellan 2 rör.
Kan du säkerligen köpa för enkla slantar på volvo. Ring dit och förklara vart röret sitter så får du pris direkt.
av klacken
Menar du röret på andra bilden så är det bara upphängningen av rören. På sista bilden ser man ju en droppe på skruvskallen så följ det röret uppåt
Användarvisningsbild
av HCP
Aha ja nu såg jag lite bättre på datorn. :-D
Två kopparbrickor där antagligen, bra ställe att börja byta på o blås rent så du kan se de byggas på igen.
Blött ovanför den också dock, nästan så de borde spruta då för det är ju inget vinddrag där bak, möjligen om de kommer högre uppifrån o blåser bakåt.

Inre delen på remhjulet ser ju lite misstänkt ut också, packboxarna är ju inte helt ovanligt att de går. Men jag hade inte börjat i den änden.
Lättade du på kåpan och lös på insidan också? de kan rinna där utan att kamrem blir blöt, sitter plast mellan motor och rem som de kan rinna imellan så att säga om en packbox på kammen är lite småkass. Förr eller senare blir de dock väldigt geggigt även på remmen.

Jag hade känt på banjobulten som droppen hänger på och ev. köpt ett set med kopparbrickor på biltema o bytt bara för att ha de gjort, och hyrt tvätthallen på OKQ8 t.ex. o tvättat rent, kört en sväng och sen kollat igen ganska kort efter. Då ser man lättare varifrån de börjar innan allt sprider sig.
Lite lömskt när de blåser så oljan kanske hamnar på ett ställe där den inte ens har ett läckage.
Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]

VOC Service

Troligen back up batteri byte och en uppdatering a[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Det man bör veta är att D5orna hos SPA h[…]