NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag köpte biltemas volvo-felkodsläsare för några månader sen. Den har hjälpt med bland annat laddluftläcka och nivågivare till strålkastre. Samt att du faktiskt får en uppfattning om vad som är fel med bilen och inte måste åka till verkstad bara för att få ut info.

Sedan fick jag problem med partikelfiltret, till vilket biltemas felkodsläsare var otillräcklig.

Du kan t.ex inte läsa ut sot-ackumulering eller tryck över dpf med biltemas läsare.

Skaffade då vida genom https://d5t5.com/eshop/detail/180/super ... eplacement och https://volvodiag.com/.Funkar endast på volvos fram till 2015.

Biltemas kostade 1100 Sek och Vida-setupen kostade ca 2000 kr.
Att skaffa Vida känns då klart mer prisvärt, men betydligt mer meck inblandat. Jag hade rätt mycket strul med att få den virtuella datorn från volvodiag att fungera smärtfritt. Är man haj/datorintresserad hade jag rekommenderat att skaffa Vida såsom jag gjorde.
Annars var biltema bra för att komma igång snabbt, men vet inte om det finns bättre alternativ.

flub skrev:Provade igår igen.
Fick problem på väg hem från jobbet med "Försämrad motorprestanda"...
Biltema läsaren hittar ingenting. Fick inte kontakt med "DIESEL ENG." och "SPECIAL FUNCTIONS" tuggar och sen kommer tillbaka till huvudmenyn så antingen stödjer den inte V50-d2 eller också är det fel på min läsare.
Är det någon annan som kan komma med sin erfarenhet angående info om biltemas läsare och motor D2?
Jag hade samma problem med att Biltemas läsare inte kunde läsa motorn på den volvo-specifika menyn. Har V50 2012 D2 och hade också försämrad motorprestanda. Men fick jag upp nånting med "mass air flow sensor" på vanliga obd2-koder, det vill säga inte volvo-specifikt.
Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]

VOC Service

Troligen back up batteri byte och en uppdatering a[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Det man bör veta är att D5orna hos SPA h[…]