- fre 13 sep 2024, 19:04
Screenshot_20240913_185330_Snapchat.jpg (549.28 KiB) Visad 2243 gånger
Screenshot_20240913_185323_Snapchat.jpg (480.45 KiB) Visad 2243 gånger
Hejsan. Jag bytte nyligen motor på en v50 1.8f my09. Motorbyte var inga konstigheter. Bilen startade efter byte och gick bra. Soppaförbr. när jag provkörde låg på 0.6l/m landsväg. Nu efter några dar när ägaren kört bilen så drar förbr. iväg nåt hiskeligt. 7-8 liter milen enl färddatorn, och sen blir den normal för att sen dra iväg igen. Det fladdrar rejält även vid jämn hastighet (se bilder). Är det ens möjligt att suga i sig så mycket?? Den enda skillnaden mellan den nya och gamla var att ersättningsmotor inte hade kamaxelgivare. Så jag bytte ventilkåpa då allt annars var likadant på kamaxeln.
Vida visade inga felkoder mer än sånt som dök upp efter att batteri var urkopplad. Fick byta nån spole men det är ju inget konstigt. Vad är det som styr vad som visas på färddator? Bilen ryker inget. Går helt normalt men jag upplever att den slickar i sig mängder med sås.
Tips? Ideer? P.S. jag har ännu inte hunnit kolla felkoder. Det ska jag göra imorron. Ska adaptera det som går att adaptera med vida.
Vida visade inga felkoder mer än sånt som dök upp efter att batteri var urkopplad. Fick byta nån spole men det är ju inget konstigt. Vad är det som styr vad som visas på färddator? Bilen ryker inget. Går helt normalt men jag upplever att den slickar i sig mängder med sås.
Tips? Ideer? P.S. jag har ännu inte hunnit kolla felkoder. Det ska jag göra imorron. Ska adaptera det som går att adaptera med vida.