Grattis till er som lyckades att rubba skruvarna.
På 2009:an 28K mil, som jag meckade var skallarna sönderrostade.
Å dom sitter så fint bakom svingarmar och stötdämpare, givetvis med en kilformad grop bakom ett lagom runt hål för att inte få in handen.
Den som konstruerade detta måste blivit blåst av nån verkstad och vilja hämnas.
Då sköldarna var sönderrostade så gick det att bryta loss dom, sedan var det vinkelslip med 1,5 mm kapskiva.
Först ett snitt jäms med skölden för att kapa bultarna, sedan ett snett snitt utifrån ner mot bultens inner sida.
Ett litet helv... som tog 1.5 timme per sida, svettig och skitig men bara en halv kapskiva å 20 släggslag senare så lossnade dom.
ABS kontakten lossnade lätt men att få ut givarens skruv var lite segt pga. skruvlåsningskemikalerna .
Första montering glömde min vän o-ringen som sitter på givaren, vi talade om att skita i det efter 40 min försök att få dit den via hålet i svingen.
Bara att demontera igen, sätta dit o-ringen, montera åter, å glöm inte kontakten som ska tryckas i hårt för att låsa.
Sedan ska bultarna dras, bäst är en lång förlängare så man når ut förbi fjädern från stötdämparen.
Då det är nästan omöjlig att se skallarna om man inte ligger under, så blir det ett pillande med att känna var skallarna är.
Man behöver inte lossa glidbultarna på oket, man når bultarna (2 st 13mm) för fäste om man har en ringnyckel, då kan man låta beläggen sitta kvar i oket.
Tänk på att hjullagret bara passar på ett sätt, och att du ska hålla bromssköld och hjullager samtidigt som du sätter i bultarna med en förlängd E-torks E22 som du ska i blindo hitta hålet i svingen. En konst som borde vara en OS-gren.
Nu vet man hur att göra, så aldrig igen.