NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag får inte ut bultarna till hjullager höger bak.
Sitter som berget.

Jag har lyckats skruva ut alla 4 så långt att de ligger i höjd med hjullagret.

Fråga: är det gängat även på delen man skruvar igenom?
(Där hjullagret är fäst)

Tips på hur man får loss det?
Har du fått ur bultarna helt så är det "röret" som sitter fast fortfarande.
Jag fick hugga bort öronen och bultarna sen bända med kofot för att få ur navet.

För jag antar ditt paket ser lika ut som på v50.
hjullagerbakv50145502.jpg
hjullagerbakv50145502.jpg (55.49 KiB) Visad 1872 gånger
Senast redigerad av 1 flub, redigerad totalt 0 gånger.
Det är bara hål i navet, banka o slå eller värme är grejjen.
Brukar sitta utav... (sätt in valfritt ord du inte finner i bibeln här)
LillasvartaC30 skrev:@flub ja jag bedömer det som samma idiotiska konstruktion på c30 och v50.

Kapade du ”öronen” med vinkelslip?
Mina etorx bultar gick inte rubba de kexade sönder i skallen sen var de som plomberingar.
Så det blev huggmejsel och slägga ganska omgående att hugga av öronen. Jag borrade lite också för att få lite lättare rörelse.

Hade bränt min vinkelslip vid ett tidigare semesterprojekt så hade ingen att testa med men tror det är svårt att komma åt.
Nu är jag i mål!

Lösningen för min del blev:

1. gänga ut bultarna så långt det gick (sedan fastnade de och gick inte att rubba, med runddragna skallar som resultat).
MEN eftersom att jag lyckades få ut dom dryga centimetern så kunde jag gå vidare.

2. Jag började med att försöka kapa "öronen" med bågfilsblad; men upptäckte att jag istället kunde med välriktade slag och rostlösare få loss hjullagret och sedan kapa bultarna med bågfilsblad.

Bromsskölden var rostig och kexig, så den fick ryka den med.

När hjullagret var borta var det en "walk in the park" att rengöra och montera nya delar.

Stort tack för tipsen!
Grattis till er som lyckades att rubba skruvarna.
På 2009:an 28K mil, som jag meckade var skallarna sönderrostade.

Å dom sitter så fint bakom svingarmar och stötdämpare, givetvis med en kilformad grop bakom ett lagom runt hål för att inte få in handen.
Den som konstruerade detta måste blivit blåst av nån verkstad och vilja hämnas.

Då sköldarna var sönderrostade så gick det att bryta loss dom, sedan var det vinkelslip med 1,5 mm kapskiva.
Först ett snitt jäms med skölden för att kapa bultarna, sedan ett snett snitt utifrån ner mot bultens inner sida.

Ett litet helv... som tog 1.5 timme per sida, svettig och skitig men bara en halv kapskiva å 20 släggslag senare så lossnade dom.

ABS kontakten lossnade lätt men att få ut givarens skruv var lite segt pga. skruvlåsningskemikalerna .

Första montering glömde min vän o-ringen som sitter på givaren, vi talade om att skita i det efter 40 min försök att få dit den via hålet i svingen.
Bara att demontera igen, sätta dit o-ringen, montera åter, å glöm inte kontakten som ska tryckas i hårt för att låsa.
Sedan ska bultarna dras, bäst är en lång förlängare så man når ut förbi fjädern från stötdämparen.
Då det är nästan omöjlig att se skallarna om man inte ligger under, så blir det ett pillande med att känna var skallarna är.

Man behöver inte lossa glidbultarna på oket, man når bultarna (2 st 13mm) för fäste om man har en ringnyckel, då kan man låta beläggen sitta kvar i oket.
Tänk på att hjullagret bara passar på ett sätt, och att du ska hålla bromssköld och hjullager samtidigt som du sätter i bultarna med en förlängd E-torks E22 som du ska i blindo hitta hålet i svingen. En konst som borde vara en OS-gren.

Nu vet man hur att göra, så aldrig igen. 8-)
Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]

VOC Service

Troligen back up batteri byte och en uppdatering a[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Det man bör veta är att D5orna hos SPA h[…]