av Vigge944 - sön 25 aug 2024, 17:24
- sön 25 aug 2024, 17:24
Tjena!
Har haft problem med min (kära) volvo c30 senaste 2 veckorna och tänkte om någon haft liknande problem eller idér på vad fel det kan vara.
Började med att bilen tappa all kraft under körning på 70-väg och då var den hyfsad nystartad (2-3 min) efter åkt vägfärja.
Försökte då starta om bilen men motorn gick ej igång då, endast tändning funkade som vanligt.
Under tiden jag väntar på assistans så försöker jag få igång den igen och då hoppar den igång efter ca 20 min.
Sen kör jag hem och ställer den, utan konstigheter.
Provkör bilen lite under några dagar utan varken konstigheter eller svårstartad.
Får tag i en felsökare från biltema som visar:
EPS - 0082 Enginestatus faulty signal
SWM - 0A11 Communication with control modules, signal missing
CEM - E000 communication with control module, faulty signal
CEM - DE11 communication with ECM control module, signal missing
Även fått på att batteriet har fel signal på tempratur.
Testat radera alla koder (efter fotat dom) och vissa har kommit tillbaka, somliga inte än iaf.
Körde även in till "byn" igår och efter några ärenden (starta - stängde av bilen ca 4-5 gånger) så hände samma sak igen att den tappa all kraft men gick att starta om den efter 2 min och funkade bra igen.
Ställt den hemma nu men funderar på vad det kan vara, så alla idér uppskattas.
Service samt bytt bränslefilter och tändstift och så senaste månaderna.
Egna tankar är om det kan ha med kopplingen att göra (bilen går ej starta om inte koppling är nedtryckt, även i friläge) alt något från bränslepump men rena "Killgissningar".
Fått tid till verkstad nästa vecka men vill kolla här om någon har någon aning
Har haft problem med min (kära) volvo c30 senaste 2 veckorna och tänkte om någon haft liknande problem eller idér på vad fel det kan vara.
Började med att bilen tappa all kraft under körning på 70-väg och då var den hyfsad nystartad (2-3 min) efter åkt vägfärja.
Försökte då starta om bilen men motorn gick ej igång då, endast tändning funkade som vanligt.
Under tiden jag väntar på assistans så försöker jag få igång den igen och då hoppar den igång efter ca 20 min.
Sen kör jag hem och ställer den, utan konstigheter.
Provkör bilen lite under några dagar utan varken konstigheter eller svårstartad.
Får tag i en felsökare från biltema som visar:
EPS - 0082 Enginestatus faulty signal
SWM - 0A11 Communication with control modules, signal missing
CEM - E000 communication with control module, faulty signal
CEM - DE11 communication with ECM control module, signal missing
Även fått på att batteriet har fel signal på tempratur.
Testat radera alla koder (efter fotat dom) och vissa har kommit tillbaka, somliga inte än iaf.
Körde även in till "byn" igår och efter några ärenden (starta - stängde av bilen ca 4-5 gånger) så hände samma sak igen att den tappa all kraft men gick att starta om den efter 2 min och funkade bra igen.
Ställt den hemma nu men funderar på vad det kan vara, så alla idér uppskattas.
Service samt bytt bränslefilter och tändstift och så senaste månaderna.
Egna tankar är om det kan ha med kopplingen att göra (bilen går ej starta om inte koppling är nedtryckt, även i friläge) alt något från bränslepump men rena "Killgissningar".
Fått tid till verkstad nästa vecka men vill kolla här om någon har någon aning

Senast redigerad av 1 Vigge944, redigerad totalt 0 gånger.