- lör 29 jun 2024, 14:18
#1582585
Skärmbild 2024-06-29 141720.jpg (211.64 KiB) Visad 2062 gånger
Hej,
Hoppas på någon form av hjälp här, det kommer inte ut någon kyla ur fläkten, ac:n är tät och funkar till fullo, har provtryckt och det är rätt tryck och gas i. Känner man på ingående och utgående rör in till bilen så är det ett iskallt och ett varmt.
Bakgrunden:
I Feburari var jag ute och åkte, det började då lukta bränt inne i bilen, stannade och öppnade huven, kollade bromsar etc, ingen lukt varken i motorutrymme, runt eller utanför bilen. Körde vidare och det fortsatte lukta bränt, efter 3 nya stopp för att hålla koll så försvann det med tiden även inne i bilen.
Nu när sommaren kommit så satte jag såklart på kylan i bilen och uppdagade då att det inte kommer någon kyla.
Värmen funkar toppen
Jag har testat kallt på en och varmt på en sida, funkar också (förrutom att det inte blir ac kallt.)
Ventilerna mellan golv, mitten och huvud fungerar
Stolsvärme x2 fungerar (läst att det kan vara en indikation på att något är sönder i ac:n)
Min teori/killgissning är att någon servomotor till ventilationen har brunnit..
Jag har rivit ner lite och kollat:
*vänster temperaturmotor (den rör sig när jag höjer och sänker värmen)
*höger temperaturmotor (den rör sig när jag höjer och sänker värmen)
*recirkulationsmotorn (den rör sig när jag ställer den på manuell)
Defrostermotorn har jag svårt att tro att det är då alla lägen fungerar när man reglerar mellan ruta och golv etc.
Min gissning faller in på "air distribution motor", om det nu ens är någon av motorerna, men innan man river ner hela instrumentpanelen vill jag gärna ha lite mer kött på benen.
Någon som har koll tro?
Tack på förhand!
Hoppas på någon form av hjälp här, det kommer inte ut någon kyla ur fläkten, ac:n är tät och funkar till fullo, har provtryckt och det är rätt tryck och gas i. Känner man på ingående och utgående rör in till bilen så är det ett iskallt och ett varmt.
Bakgrunden:
I Feburari var jag ute och åkte, det började då lukta bränt inne i bilen, stannade och öppnade huven, kollade bromsar etc, ingen lukt varken i motorutrymme, runt eller utanför bilen. Körde vidare och det fortsatte lukta bränt, efter 3 nya stopp för att hålla koll så försvann det med tiden även inne i bilen.
Nu när sommaren kommit så satte jag såklart på kylan i bilen och uppdagade då att det inte kommer någon kyla.
Värmen funkar toppen
Jag har testat kallt på en och varmt på en sida, funkar också (förrutom att det inte blir ac kallt.)
Ventilerna mellan golv, mitten och huvud fungerar
Stolsvärme x2 fungerar (läst att det kan vara en indikation på att något är sönder i ac:n)
Min teori/killgissning är att någon servomotor till ventilationen har brunnit..
Jag har rivit ner lite och kollat:
*vänster temperaturmotor (den rör sig när jag höjer och sänker värmen)
*höger temperaturmotor (den rör sig när jag höjer och sänker värmen)
*recirkulationsmotorn (den rör sig när jag ställer den på manuell)
Defrostermotorn har jag svårt att tro att det är då alla lägen fungerar när man reglerar mellan ruta och golv etc.
Min gissning faller in på "air distribution motor", om det nu ens är någon av motorerna, men innan man river ner hela instrumentpanelen vill jag gärna ha lite mer kött på benen.
Någon som har koll tro?
Tack på förhand!
Bilagor
Volvo v50 -07