NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 16diesel
När man lägger i backen på min V50 -09 visas "Parkeringsassistant aktiv" men inget pipade ljud hörs överhuvudtaget om man närmar sig något eller om man håller handen bakom någon av de fyra sensorerna.

Jag plockade ut säkringen och då visades inget i displayen när man lade i backen, alltså är säkringen hel. Bilen ger inte heller nåt felmeddelande men har inte kollat några felkoder då jag saknar tillgång till en obd-läsare. Eftersom inget felmeddelande ges av bilen antar jag att det inte är sensorerna det är fel på. Också osannolikt att alla fyra skulle vara trasiga.

Är det någon som har någon aning om vad som skulle kunna vara fel? Jag har hört att ljudet bara ska komma från de bakre högtalarna. Är det alltså de som sitter i bakdörrarna? Så vitt jag vet finns ingen inställning för att justera ljudnivån från parkassistenten heller.

Är öppen för förslag på vad man kan testa :-)
Jag hade en V50 tidigare men minns inte om man kunde sänka volymen på sensorerna med backen ilagd, samtidigt som man vrider på volymen till stereon...
fjohan82 skrev: mån 03 jun 2024, 13:43 Jag hade en V50 tidigare men minns inte om man kunde sänka volymen på sensorerna med backen ilagd, samtidigt som man vrider på volymen till stereon...
Jag har testat det men då justeras bara ljudet på ljudkällan precis som vanligt :/
fjohan82 skrev: mån 03 jun 2024, 14:55 Då hade jag lyssnat så ingen högtalare där bak är trasig..
Alright, var ute och testade att lägga en skruvmejsel mot varje sensor när backen var i för att känna ifall det "tickade" som sensorerna gör när de är aktiva. Kunde inte känns något alls. Som referens testade jag även på en annan bil med fungerande sensorer och där kunde jag känna att det tickade.

Således verkar ingen av sensorerna få ström. Kan det vara så att bilen inte ger nåt fel om alla är urkopplade? Får nog kolla ifall det är kabelbrott nånstans. Högtalarna till bakdörrarna funkar förövrigt galant :)
Uppdatering:

Jag har nu kollat felkoder med Biltemas läsare för Volvo. Den ger inga fel alls. Ger OK på PAM.
Tog ner stöten och kollade ifall det var spänning i kontakten som sitter på bilen. När jag mäter mellan pin 1 och någon av de andra 2, 3, 4, 5, 6 så får jag 0,16 Volt när bilen inte har backen i och 0,20 Volt när backen är i (Se blocket som är markerat 64/53 i kopplingschemat länkat nedan).
Kopplingsschema: https://i0.wp.com/bonjourbil.se/wp-cont ... 1071&ssl=1

Har ingen aning om det ska vara så men någon typ av spänning fås ju och den ändras när man lägger i backen vilket är rimligt.

Hittade denna sida https://bonjourbil.se/library/protokol/ ... e-failure/ och testade kontinuiteten i kabelhärvan till sensorerna. Allt stämmer vilket eliminerar att det skulle vara kabelbrott i den.

Kan det vara något fel på själva modulen till sensorerna då ingen av dem funkar? Men då borde väl någon felkod dyka upp?
Finns det något annat man kan testa och som skulle kunna vara problemet?

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]