NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hasse6217
Bilen började rycka och gå på max 2000 varv, fel på spridare cylinder 4 blev svaret när Volvo kopplade upp bilen ECM -P126400 Cylinder 4 hög till låg sida kortslutning.
Är det svårt att byta spridare själv, vilken är cylinder 4
/Hasse
Användarvisningsbild
av SvenB
Ett gott råd, byt alla 4 om bilen inte bara gått ett fåtal mil. Det blir inte bra annars. Jag råkade ut får liknande på min V50 D2 My-12. De bytte spridaren, bilen gick hyfsat men ryckte lite i uppförslut. Då bytte dom en till, då ryckte den mycket i uppförslut. Då bytte jag in bilen. Men de var tvungna att byta de återstående två, för att få bilen gå bra. Men det bytet betalade inte jag.
Användarvisningsbild
av GT-mannen
Hade exakt samma fel på min i höstas. Två gånger på fem veckor. Först kortis i fyrans spridare och sedan stopp i ettans. Tog det på maskinskadeförsäkringen båda gångerna3500 kr x 2). Nu går den bra och snittförbrukningen sjönk en aning efter bytet.

/Håkan
av Jomperr
Ett tips är att köpa nya spridare Frankrike för betydligt mindre pengar än de kostar i t.ex. Sverige. Sist jag kollade var €197 billigaste jag hittat per styck. Fortfarande snordyrt, men mycket billigare än här i Sverige. Tänk på att du behöver koda in dem med VIDA.
av Jonas_latt
Första cylindern är närmast kamrem och multirem. Sen räknar du bara bort mot växellådan.

Inget direkt svårt att byta men måste programmeras med dator efter. Behöver inte va Volvo Original, finns många datorer som klarar detta.
av nisseo
Jonas_latt skrev:Första cylindern är närmast kamrem och multirem. Sen räknar du bara bort mot växellådan.

Inget direkt svårt att byta men måste programmeras med dator efter. Behöver inte va Volvo Original, finns många datorer som klarar detta.
Jag vill påstå att det är tvärt om på just denna motor (Fransk). Se text från Vida.
20240607_105932.jpg
20240607_105932.jpg (63.95 KiB) Visad 3029 gånger
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Uppdatering cylinderordning.
På bilar med D4162T är det riktigt att man räknar från kamremmen, men med D4164T motorn räknar dom från växellådan enligt 1:a bilden (förvirrande!!!)
Senast redigerad av 4 nisseo, redigerad totalt 0 gång.
av flub
nisseo skrev:Jag vill påstå att det är tvärt om på just denna motor (Fransk). Se text från Vida.
20240607_105932.jpg
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
i bilden du länkar står det även D4164T.
D2 är D4162T.
iofs samma block men annan topp.

Eftersom det är kortis i spridaren så är det enklast att ohm-mäta polerna så är det utan tvivel den som är längst bort från kamremmen. (1an närmast kamremmen alltså. 4 närmast svänghjulet)

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]