NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag går bet på sambons bil. Suttit åtskilliga timmar och grubblat men nu händer det. Det blir ett foruminlägg.

Symptom: Hög förbrukning, ca 0.8L/milen. Regenerering som går ofta. blir orkeslös till och från (känns som limpmode).
Nytt och bytt: Partikelfilter. Givare partikelfilter (ska beställa annan då denna felkodar, men inga dåliga värden), bytt olja och filter. Återställt trippmätare för partikelfiltret.

Köpte sambons bil i vintras, inga problem gick som den skulle 28 000 mil. Den började dra mycket på momentanvärdet. Jag googlar kommer fram till att det kan vara partikelfilter som är täppt, ingen historik från 16 000 mil. Ska göra en regenerering via Autocom. BILEN BÖRJAR RUSA!. Får stopp på den fort och märker inga skador. byter olja då den var 3 gånger så hög som max nivån. (missade att kolla den innan). Kör skiten ur den då den inte startar regenerering via Autocom. Bränner ur filter med temperatur in på filtret ca 600-650C. Bilen blir bättre, förbrukning går ner och den känns piggare. Den fastnar i regenerering så byter partikelfilter samt givare. Den blir avsevärt mycket piggare, men den säger "motorsystem service erfodras". Vad nu då?!. Givaren är inte orginal, får felkod på att den visar för låga värden. Kollar vad den visar och tryckskillnaden ligger mellan 0-25hpa vilket jag fått fram är normalt för ett helt nytt filter. Men den har börjat gå in i limpmode nu. Säger inget om motorprestanda i displayen utan blir bara toktrött enligt sambon. Jag ska byta givaren till den gamla, ska kolla felkoder men misstänker att eolys är tom. och den fyller vevhuset med diesel. oljan har ökat ca 1.5cm på stickan vid varm. Kollat oljan varm alla gånger.

Vad har folk för tankar kring detta? Vad bör jag göra? Vad kan man göra? Är extremt tacksam för svar då min tid och luft för denna bil inte infinner sig särskilt mycket längre.

Mvh Isac

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]