NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kennys40
Hej!
Lång historia kort så hade jag otur och brände CEM, ECM och BCM i min S40 T5 2004. Lämnade in bilen hos Volvo som bytte CEM, sedan klonade jag ECM. Köpte en begagnad ABS enhet (BCM) från en V50 T5 med samma nummer på boxen, och nu kvarstår ett problem.
Har alltså felkod BCM-0076 vilket betyder att den inte är konfigurerad med min bil och Volvo kan inte göra något åt saken då det är en permanent kod. Så jag tänkte kolla här med er innan jag gör något själv, skulle det gå att klona från min gamla (original) ABS enhet så att det löser sig eller behövs en synkning av enheterna eller är det bara att köpa en till enhet och hoppas på att den fungerar?
Någon som varit med om liknande? Och hur löste ni det?
Uppskattar alla svar!
/K

IMG_3507.jpeg
IMG_3507.jpeg (173.78 KiB) Visad 529 gånger
Användarvisningsbild
av Hasse53
Bilens chassinummer är lagrat i ett chip i ABS enheten. Stämmer inte detta överens med chassinummer i CEM är det kört. Det finns ett antal video på YouTube som beskriver hur man fixar detta. Innebär att öppnar elektronikmodulen på gamla ABS enheten med en såg(!!), löder loss chipet(EEPROM) och flyttar över detta till "nya" modulen, ett tämligen avancerat arbete.

/Hasse
Användarvisningsbild
av HCP
Går att göra med en CH341A programmerare med SOP8 klämma också, men det är ändå rätt krävande pillergöra. (om du inte gillar avlödning).
Sån programmerare kostar <200kr, kopplas till PC. Har hört en del säga att man bara kan byta VIN med en hex-editor i rådatan från chip, men jag är lite osäker för den lär ha checksumma på hela klabbet.

Värsta biten är att såga upp den.
Ta upp båda boxarna så kretsen är framme, kolla upp nån elektronik-reparatör i närheten där du bor, oftast finns de äldre herrar som gillar att laga tv-apparater m.m. som fixar skiftet för en påse bullar. Lödningen tar typ 2 minuter med varmluft.

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]