NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1580897
Började strula rejält idag, på väg till första dagen på sommarjobbet så klart. Märkte att motorn saknade effekt. Var svårt att komma över 80 km/h i en mindre uppförsbacke.

När jag startade för att köra hem så verkade bilen funka som den skulle, tills jag gasade ca 50 %. Då hackade den till och tappade all effekt. Kändes som att köra med 40 hästar. Jag stannade på närmsta mack, lade i neutral och tryckte gasen i botten. Den varvade då till endast till ca 2800 rpm. Stängde av och startade och om och då gick det att varva hela vägen till redline.

När jag därefter körde hem så hände det 5 gånger att bilen dog då jag gasade mer än ca 25%. Det gick hur bra som helst att köra om man gasade extremt lite och växlade tidigt. När bilen dog så var det bara att starta om för att det skulle gå att smygköra igen. Tomgången är normal.

Vad kan vara fel? Förra ägaren sa att han bytt EGR och bränslefilter men kan det vara dessa som strular igen, eller finns det risk att det är nån dålig spridare? Det är som att den inte får tillräckligt med bränsle eller luft när man gasar.

Tack på förhand
#1580907
Köpte Biltemas felkodsläsare för Volvo, rensade alla gamla koder och körde ett varv. Får endast två felkoder:
ECM-2520 Fuel Pressure
ECM-2A40 Particulate Trap

Kan detta innebära att dieselpartikelfiltret är igensatt eller är det fortfarande mer troligt att bränslefiltret spökar?

DPF byttes förövrigt för nästan 8000 mil sedan.
#1580916
Har haft liknande symptom två gånger på bilen, med att den saknar kraft och man kan inte få upp hastigheten. Kanske inte är samma men nedan var min lösning.

Första gången var det trycksensorn som sitter vid batteriboxen som slutade fungera.
Andra gången var det hål i en av slangarna från partikelfiltret till ovannämnda trycksensor.

Lätt att fixa, och det finns ett kit på t.ex. autodoc, som har både slangar och sensor.

När filtret byttes, fyllde de på eolysvätska?, annars kan inte filtret brännas ur.
#1580925
Jag har haft liknade problem med den motorn. Bilen går i felsäkert läge på grund av att partikelfiltret är fullt, därav effekttappet och låsningen vid 2800rpm.
Filtret är lätt att plocka ner om man vill spola rent själv, annars finns det sprayer att köpa som man kan spruta in via temperaturgivarens inlopp.
#1581023
Tack för alla svar!

Bytte bränslefilter och tog några vändor på motorvägen. Verkar funka som den ska nu, både varm som kall. :-D

Det gamla bränslefiltret byttes för ca 3000 mil sedan och det var också i samband med att förra ägaren hade kört med väldigt lite bränsle i tanken och fått motorstopp som han trodde berodde på soppatorsk. Jag körde också rätt länge med lite i tanken för någon vecka sedan. Kan det ligga skräp i botten av tanken som dragits upp när man inte har så mycket diesel i tanken?

Ska tanka tidigare i framtiden i förebyggande syfte.
#1581138
kvillebäck skrev: tis 11 jun 2024, 21:59 Med den felkodsläsaren kan du även bränna ur partikelfiltret. Kan vara bra att göra ibland om den felkoden kommer upp.
Tack för tipset! Ska testa det imorgon på någon plats där man inte stör av att stå och tokvarva 10 minuter. Ser att du också har en 1.6d, har du själv testat den funktionen och fått resultat därefter?
#1581144
jag kör den varje månad. troligtvis behöver jag byta partikelfilter. Funktionen fungerar utmärkt och med gott resultat. Bilen får inte ha andra felkoder om rengöringen skall starta. bilen behöver vara varmkörd.

Lycka till!
Bromsbyte xc70 D4 AWD -16

Såg att de hade Professional Parts som premi[…]

Köpråd xc40

T4 är en trevlig motor som passar till xc40. […]

Back to the roots. Tack vare en kompis som har Fac[…]

Efter att ha kört Audi A6:or i 20+ år b[…]