NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kalleskaviar1
Godkväll
Har nyligen köpt en V50 2.0D 2007, som inte ska starta. Var alledels för billigt för att inte köpa den.

Enligt förra ägaren, så ska bilen inte startat en vacker morgon. Sen dog batteriet efter flertal start försök. Då hade han kopplat upp någon startbooster och bilen hade bara "slocknat" (??) Så nu ska bilen vara ström lös. Säkringar? Ecu? Vad ska jag kolla efter?

Har precis parkerat bilen hemma, har inte gjort någonting med den. Tanken är väl imorgon att sätta i ett full laddat batteri, och försöka starta. Men om den inte får ström, vart börjar jag kolla? Vet att det finns en säkringsbox i motorutrymmet, någon där jag ska kika efter?

Och om den får ström och vägrar starta, vart ska jag börja felsöka? Min spontana idé är egr ventil, om den har hängt sig?

Ursäkta för väldigt många frågor men hoppas ni kan få en bild utav problemet och kan vägleda mig.
Bilen är i övrigt helt rostfri, 19k mil och fullstämplad på Volvo, så känns ändå värt att försöka rädda denna. Partikelfilter skall ha byts för ett par tusen mil sedan.
av Jomperr
Jag hade börjat med att läsa ut eventuella felkoder och kolla så att inga säkringar har gått. Om du har VIDA så finns där ju också säkert flödesscheman att gå efter för denna typ av fel.

Hade förra ägaren gjort någon service eller bytt någon del på bilen innan felet uppstod? Biltvätt eller kraftigt regn?

EGR kan ju vara ett problem, men man undrar ju om bilen varit helt felfri fram till dess.

Annars är det ju att gå genom det grundläggande systematiskt, först elen, sen se till att glödstift, diesel o.s.v. fungerar.

Lycka till! Uppdatera gärna!
av Kalleskaviar1
Har idag försökt lufta bränsle systemet.
Satte en slang vid returen (Uppe vid filterhuset, den gröna slangen) och tillsammans med en vanlig handpump så satt jag och försökte pumpa fram diesel utan framgång. Försökte nog i 30 minuter haha. Därefter så hämtade jag dammsugaren och skarvade ihop en anslutning. Då började dieseln flöda i OUT slangen, däremot fruktansvärt mycket luftbubblor, stora också. Däremot så kom inte dieseln enda upp till "toppen" eller vad man ska säga, utan luftbubblorna stannade ca 10cm innan. Fick bara ut lite droppar ifrån returen, så någonstans är det en/flera luftfickor.

Iallfall. Dammsugaren vågar jag inte använda mer... Och handpumpen är för klen, eller tar alledels för lång tid. Är det någon här som kan tipsa om något verktyg jag kan inhandla? Har tillgång till tryckluft/kompressor.

Felkoder är utlästa, skrev såklart bara ner den första.
Första koden är P2584
Och den andra var något om att DPF Sensor Low

Suck
av Kalleskaviar1
Uppdatering: Köpte pumpen ifrån Biltema. 10 min med den igång och samtidigt körde på starten, vips så startade den igång och gick fint. Kört med den nu i ca 30 minuter och inga problem eller motorlampor heller för den delen. Varför det kommit luft i systemet vet jag inte. Får se om skiten startar imorgon. Nu återstår det en hel del jobb med bromsar och allmän service.

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]