NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av arv1d
Jag har problem med min C30 där den knappt har någon effekt alls på framförallt fyran och femans växel. Jag såg att det fanns en tråd om detta för ett tag sedan men att den senare bara dog ut utan något faktiskt svar, så jag tänker att vi försöker igen. Bilen har en 1.6 diesel med runt 20 000 mil. Bilen klarar inte av att hålla 70/80 km/h i uppförsbackar på vanlig landsväg och tiden mellan 80-120 är minuter långa. Problemet började i samband med att EGR ventilen byts. Instrumentpanelen varnar inte för någonting och den lokala mekanikern kan inte se någon felkod som borde orsaka detta problem. Detta blir väldigt stora problem på bland annat motorvägar där det nästan är omöjligt att köra om förens man hittat en nedförsbacke så att man kan komma upp i rätt hastighet, detta kan på vissa sträckor ta en väldigt lång tid och lastbils chaufförerna är sällan särskilt glada när en bil kör långsammare än de själva. Bilen drar också mer än vad den borde, internet säger 3.8/100km men instrumentpanelen säger 5.2 men jag upplever att den drar mer än så. Detta kan såklart vara på grund av mitt körsätt men jag tänker att det kanske är viktigt att nämna. Jag är tacksam för alla svar jag kan få.
av kvillebäck
Kan vara mycket som ger detta resultat. Framför allt EGR. Om denna nu är bytt så kanske magnetventilen som styr VNT till Turbon. Eller MAP-sensorn kanske behöver en rengöring? Eller i värsta fall Turbon.

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]