NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BeyondEvil
Ca 15-20 sekunder efter att jag låst bilen låter det så här:

(ca 6 sekunder in i videon)
[youtube]BIR29amgus8[/youtube]

Vad är det som låter? Är det normalt?
av BeyondEvil
TommyP86 skrev:Lät inte riktigt som vanligt, men ca 15 sek efter att man låst ska låsen göra ett ljud, är väl blockerat låsläge eller nåt liknande.
Ok, hmm. Vad är blockerat låsläge?
av ptrj
Bilen går ner i dödläge. d.vs inre dörrhandtaget och låsknoppen frigörs inne i låskistan. Går alltså inte längre att öppna bilen inifrån om du t.ex låser in svärmor.
av BeyondEvil
ptrj skrev:Bilen går ner i dödläge. d.vs inre dörrhandtaget och låsknoppen frigörs inne i låskistan. Går alltså inte längre att öppna bilen inifrån om du t.ex låser in svärmor.
Ah, jag förstår. Antar att den mekanismen är på väg att ge med sig då. Alt. behöver lite fett.
av Marbas
Har precis samma "fel" på en av mina dörrar (V50 MY07). Lämnade in bilen till Volvo för felsökning och det är byte av lås som gäller om man vill bli av med ljudet, men samtidigt sa de att det syntes inget konstigt och inget onormalt slitage och att låset fungerar precis som det ska. De rekommenderade inte ett byte om jag kunde stå ut med ljudet. Så jag har kvar ljudet och ser det nu som en bekräftelse på att blockerat låsläge har gått in (inte alla bilar som har det ).
av BeyondEvil
Marbas skrev:Har precis samma "fel" på en av mina dörrar (V50 MY07). Lämnade in bilen till Volvo för felsökning och det är byte av lås som gäller om man vill bli av med ljudet, men samtidigt sa de att det syntes inget konstigt och inget onormalt slitage och att låset fungerar precis som det ska. De rekommenderade inte ett byte om jag kunde stå ut med ljudet. Så jag har kvar ljudet och ser det nu som en bekräftelse på att blockerat låsläge har gått in (inte alla bilar som har det Bild).
Vilken dörr är det som låter för dig?

Jag har en kista liggandes till förardörren.
av Amanite
Jag har exakt samma ljud på min, höger bakdörr här också. Är det någon som fått korn på hur man kan smörja upp eller fixa själv. Funktionen finns ju där och allt är ju i övrigt som det ska.
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]