NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har nyss hört ett olustigt knackande från bakpartiet.
Hör det mest i lägre hastigheter.
Låter som ett knack varje gång hjulet rullat ett varv.
Knackar mer ju fortare det går.

Nån som kan ha en aning?

Kan det vara nån bussning?

Har en s40n -04.

Mvh/Jonas
Användarvisningsbild
av Appel
Det som slår mig av din beskrivning är när jag provade nya XC70 så var det ett konstigt ljud från bakpartiet som lät olika beroende på fart, på den bilen satt det en stor bult/skruv i det ena bakdäcket.

Det kan vara värt att kolla innan man lämnar på verkstad.
av GrandDanoise
Försvinner ljudet när du bromsar?
Kan vara de uppgraderade bromsoken som har de gamla bromsklotsarna monterade som är för smala och ligger och slår mot bromsskivan...

/D
av Shaapa
Jag hade det ljudet fram då mina ok tog i balanseringsvikterna på fälgarna (som är en tum för små) men det kan gärna inte vara samma fel hos dig då bakbromsarna lär vara mindre än fram.

Har du inte möjlighet att lyfta bilen med tex garagedomkraft och snurra hjulet manuellt och lyssna? Eller knackar det inte när hjulet snurrar så sakta?
av Mrforsberg
Tack för era svar! :D

GrandDanoise:Ja ljudet förvinner när man bromsar.Men jag har precis bytt skivor och klotsar bak och fram hos lokala volvohandlaren!?Dom borde ju veta kan man tycka?

I dag startade inte bilen första gångerna jag vred om nyckeln(bilen har inte varit startglad på nån vecka), troligtvis styrenheten till bränslepumpen som sitter placerad vid höger bakhjul!?
Det kan inte vara den som avger knackande ljud?
Det är det väl troligtvis inte ..

Men om nån upplevt dessa symptomer är jag glad om ni svarar.

/Jonas

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]