NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har en v50 från 2004. nyligen kom srs airbag service snarast upp i displayen och samtidigt så slutade centrallåset fungera. Varken fjärr eller knapp i bilen. Sen efter jag hade stängt av den ett tag och kom tillbaka så funka allt men sen kom det tillbaka igen. märkte också när jag låste dörrarna genom att trycka ner plupparna vid fönstren så låser inte höger bak dörr sig.

Det ända jag har testat är att ta av minus polen ett tag men felet var kvar.
Tycker det är skumt att den varnar för airbag och centrallåset strular samtidigt.

är det någon som har varit med om detta förut eller vet vad felet är.
Har inte mycket pengar så vill gärna inte behöva lämna in bilen till en verkstad.
Är händig och kan antagligen fixa själv men behöver hjälp med felsökningen xD

Tack!!!
Kolla ditt batteri, V50 är känslig för elektroniska gremlins.
Enklast kollar du med en konditionstestare, men det går även med multimeter, mät volt avstängd, startad och under starttillfället hur mycket den sjunker.

Steg 2 är att rengöra och kontrollera CEM under instrumentbrädan på passagerarsidan.

Steg 3 är att kika överföringen till dörrarna, kontakterna där kan ärga o krångla också.

Sen finns det nog olika bud i vilken prioritet man ska göra saker, men jag hade absolut kollat batteriet först. Den är ofta orsaken till de mesta konstigheterna på V50/S40 serien.
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]