NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Samma fel som LED-bromsljusen på V50 tydligen. Efter att jag hittat denna tråd gav jag mig på bromsljuset monterat i taket. viewtopic.php?f=31&t=103253
Lyckades hitta en video på Youtube som visade att fästen baktill för innertaket lossades genom att vrida 90 grader, och lirka loss, inga problem.
Sedan var själva armaturen limmad mot innertaket, den kom ändå loss ganska lätt.
För att få isär den sedan var det plastlåsningar, dels själva glaset , fyra stycken ut mot sidorna och även kontaktdelen som låste mot huset. Gick att få isär med hjälp att två små mejslar och lite försiktigt brytande.
Dioden bytt, snäppa ihop och montera tillbaka allt. Blir att limma en annan gång om det behövs, skulle behöva putsa rutan vid lampan också. Blev mörkt och kallt idag.
Men nu lyser bromsljuset bra igen och verkar sitta fastklämt bra utan lim tills vidare iaf.
IMG_2057.jpeg
IMG_2057.jpeg (2.92 MiB) Visad 865 gånger
Märkligt att den dioden går sönder, det är rena järnspettet jämfört med andra komponenter..
Men om det nu var en 1N4001 så tål den bara 50V i backriktningen, betydlig högre transienter än så kan förekomma i bilar.
Byt till 1N4007, den tål 1000V men är i övrigt likvärdig. Några ören dyrare kanske :-)
Vilket smäckbygge med pertinaxmönsterkort.. :-/ Vi använder bara FR-4 glasfiber i produkter till bilindustrin.
_1N4001.JPG
_1N4001.JPG (75.68 KiB) Visad 863 gånger
400 Volt duger säkert fint. :-) Återigen, märkligt att originalet går sönder. Och 1A borde ju räcka med god marginal, de tål 30A kortvarigt..
Sen anses den vanligaste felmoden på kiseldioder vara att de går i kortslutning vid överspänning eller överström... Avbrott är väldigt sällsynt. :-/
Å andra sidan, om man tänker starta en halvledartillverkning så är det uppenbarligen dioder och transiler man börjar med. Så där finns uppenbarligen många mindre tillverkare som inte tar så allvarligt på kvalitetskontroll..
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]