NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vmalm
#1553752
Hej alla volvo kunniga

Det är så att min kompis bil, en Volvo V50 D2, vibrerar vid gaspådrag. När man gasar lite kraftigare märkts det betydligt mer, när man "belastar" motorn. Det är konstanta vibrationer som inte ger sig till känna när man "cruisar", utan endast vid gaspådrag då.
Jag upplever även att bilen kan vibrerar vid inbromsning från högre hastighet; har felen en koppling tro?

Jag har läst runt lite på forumet här att det bland annat kan vara drivaxlar, svänghjul samt bussningar. Jag har även funderat på om det kan vara en skitig spridare då jag tidigare fått en felkod på en spridare på en service för några år sedan (har inte märkt något av detta över huvud taget tidigare).
Båda drivaxlarna har bara gått 1500mil sedan de nymonterades och kommer från ett känt svenskt märke.

Har någon haft ett liknande problem eller tro sig veta vad som kan vara orsaken?
Användarvisningsbild
av HCP
#1553791
Bakre bussning på länkarmen är jättevanlig.
Annars drivaxlar, att de är relativt nya är ingen garanti för att de kan uteslutas.
#1553875
Kolla att inte någon damask blev skadad vid drivaxelbytet. Då kan knutar mycket väl ta slut på 1500 mil.. Sand och saltvatten mår de uppenbarligen inte bra av, been there :-)
Jag hade precis symptomet som beskrivs här när mina ytterknutar var slut; vibrationer vid gaspådrag, knappt märkbart vid "cruise", ingenting vid frirullning eller motorbroms..
Är det något problem med koppling, motorfästen osv så borde ju symptomet (läs vibrationsfrekvensen) ändras beroende på vilken växel du kör på.. Är det bara kopplat till hastigheten låter det mer som drivaxlarna
Kan ju vara läge att kolla att inte någon av centrumbultarna på drivaxlarna sitter löst, då kan innerknuten bottna.
Kolla också att inte bromsarna fram ligger på. Överhettade skivor blir lätt skeva..
av Vmalm
#1554446
HCP skrev: tis 05 sep 2023, 09:43 Bakre bussning på länkarmen är jättevanlig.
Annars drivaxlar, att de är relativt nya är ingen garanti för att de kan uteslutas.
Jag ska kolla bakre bussning, tack för tipset!
av Vmalm
#1554447
Erik Å skrev: tis 05 sep 2023, 21:48 Kolla att inte någon damask blev skadad vid drivaxelbytet. Då kan knutar mycket väl ta slut på 1500 mil.. Sand och saltvatten mår de uppenbarligen inte bra av, been there :-)
Jag hade precis symptomet som beskrivs här när mina ytterknutar var slut; vibrationer vid gaspådrag, knappt märkbart vid "cruise", ingenting vid frirullning eller motorbroms..
Är det något problem med koppling, motorfästen osv så borde ju symptomet (läs vibrationsfrekvensen) ändras beroende på vilken växel du kör på.. Är det bara kopplat till hastigheten låter det mer som drivaxlarna
Kan ju vara läge att kolla att inte någon av centrumbultarna på drivaxlarna sitter löst, då kan innerknuten bottna.
Kolla också att inte bromsarna fram ligger på. Överhettade skivor blir lätt skeva..
Tack för infon!
Lät dina drivknutar vid fullt rattutslag också? Dom här gör nämligen inte det. Ska ändå följa dina råd och kontrollera damasker samt centrumbultar. Känns ju tråkigt om drivknut redan gått sönder efter så få mil då det är från ett bra märke :-(
Upplevde du även små små vibrationer vid inbromsning från hög fart?
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1554460
Vmalm skrev: mån 11 sep 2023, 10:25 ..
Lät dina drivknutar vid fullt rattutslag också? Dom här gör nämligen inte det. ..
Nej v70:ns knutar lät inget. Andra bilar jag har haft har klickat i sväng.
Inga vibrationer vid broms..
#1554492
Här är några fel som det skulle kunna vara:
främre länkarmens bakre bussning
dubbelmassesvänghjulet
motor och växellåds upphängningar
eller så simpellt som främre avgasupphängning som rostat av helt eller delvis (sitter vid flexröret)
av Vmalm
#1554566
Marnlasse skrev: mån 11 sep 2023, 16:32 Här är några fel som det skulle kunna vara:
främre länkarmens bakre bussning
dubbelmassesvänghjulet
motor och växellåds upphängningar
eller så simpellt som främre avgasupphängning som rostat av helt eller delvis (sitter vid flexröret)
Tack!

Jag ska hissa upp bilen och kika nu i helgen. Hoppas hoppas att det inte är svänghjul.
Jag har fått tips om att det kan vara inre drivknut som gett upp. Man kan kontrollera detta genom att skjuva drivaxeln för att känna om spelet är för stort mellan trepunktsnavet och drivknuten.
3G släcks

" när jag frågat Chatgpt" […]

Fram lykta lyser rosa...

Lamporna är relativt syra men set är bus[…]

Hej Det hörs alltså ett kort metallisk[…]

Har köpt en motor b5454 utan insugsrör. […]