NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nää, men ibland går den skitbra och ibland lite segare och mer förbrukning. Sista tanken nu har jag plågat den ska du veta. Så det utvecklas värme och avgaser som borde göra rent.
Har bytt sensor 2 gånger på ett år och nu är det dags igen. Så nu kände jag att det var dags att kolla rören. Så upp med bilen och kröp under. Ena röret var smulor och gick sönder direkt jag petade på det.

Någon som vet vart jag kan köpa nya rör? Eller slangar om det är enklare att hitta.
Köp nytt från Volvo är mitt råd, verkar som en del har otur med kvaliteten på tryckrören + slang. Köpa beggat från demontering är väl lotteri.

Vet att många hade problem med detta på Volvo V50 etc. Jag hade en V50 2.0D-06 mellan 2007 och fram till 2022 , hade gått 19000mil när den såldes, tryckrör +slang byttes aldrig på den. Dock fick totalt 4 tryckgivare bytas, behövde dock bara betala för en övriga på avgasgaranti och garanti på den jag betalade för. Vet att det kom en reviderad utgåva som skall vara bättre.

Har för mig jag läste om att pirat tryckgivare verkar hålla bättre än Ford's original ? Tog isär en givare och fattar inte riktigt vad som sker , möjligt att fukt letar sig upp och på nåt sätt fräter sönder membranet ? Fryser sönder kan nog glömmas, min första gick sönder under färd i september +15 ute. Kan inte påminna mig nån av mina gick sönder vintertid.
flub skrev:Nu ska vi se.
Hittade materiallista på slangpaketet.
Kod: Markera allt
- High temperature resistant silicone hose, ø 5 mm, 1 meter length
- High temperature resistant silicone hose, 6.5 mm, 1 meter length
Jag beställde nya slangar. (silikonslang från en tuning-butik 50kr/meter)

En gammal post från en annan tråd jag har skrivit (V50 D2).
Det funkar fint ganska länge men jag har bytt slangar några gånger.
Nu senast jag bytte struntade jag i strumpan.

Har köpt hem artnr. 92 09 0001 från autodoc när den kostade 275kr till nästa byte.
https://www.autodoc.se/hjs/7182879

Om den kommer hålla längre vet jag inte...
flub skrev:
flub skrev:Nu ska vi se.
Hittade materiallista på slangpaketet.
Kod: Markera allt
- High temperature resistant silicone hose, ø 5 mm, 1 meter length
- High temperature resistant silicone hose, 6.5 mm, 1 meter length
Jag beställde nya slangar. (silikonslang från en tuning-butik 50kr/meter)

En gammal post från en annan tråd jag har skrivit (V50 D2).
Det funkar fint ganska länge men jag har bytt slangar några gånger.
Nu senast jag bytte struntade jag i strumpan.

Har köpt hem artnr. 92 09 0001 från autodoc när den kostade 275kr till nästa byte.
https://www.autodoc.se/hjs/7182879

Om den kommer hålla längre vet jag inte...
Jag köpte också 92 09 0001 från autodoc. Planen blir nog att bara ersätta biten mellan metallrören och partikelfiltret. Försökte få loss rören igår men hade stora problem med det nedre fästet som inte ville lossna. Får bli ett nytt försök ikväll.

Det är en 945 1992 års modell.

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]

Imma i strålkastarna

Det är fullt normalt med kondens enligt Volvo[…]

VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]