NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jensam
Är det någon som har upplevt samma sak som jag?

Jag slår på dieselvärmaren med fjärren. En stund senare (olika lång tid) går jag ner till bilen och ska åka iväg eller lasta den. Ungefär 4 av 5 gånger (cirka) stängs värmaren av i samma ögonblick som jag öppnar dörrarna med fjärrkontrollen och en mycket dålig lukt från värmaren forceras in i bilen med hjälp av kupéfläkten.

1 av 5 gånger fortsätter värmaren att gå trots att jag öppnat dörrarna med fjärren, precis som jag vill ha det.

Varför stängs värmaren av vissa gånger och andra inte?? Jag vill ju att den ska fortsätta gå trots att jag öppnar bildörrarna! Ofta kommer jag ner till bilen ganska snart efter att jag slagit igång värmaren bara för att lasta in saker i den och då vill man ju inte att värmaren ska slås av!

Hoppas nån kan hjälpa mig!
av Slobban
Hmmm, jag visste att det gick att starta värmaren från fjärren!
Blir väl att öppna instruktionsboken igen :( eller är det så att funktionen inte finns på 08?
Användarvisningsbild
av Kostas
Slobban skrev:Hmmm, jag visste att det gick att starta värmaren från fjärren!
Blir väl att öppna instruktionsboken igen :( eller är det så att funktionen inte finns på 08?
Du kanske menar att du INTE visste det. :)
Det visste iaf INTE JAG. Är det en standardfunktion eller extra tillbehör?
av Doby
Fjärr till värmaren kostar extra. Ca 5-6000 plus arbete.
av jensam
Det är som sagt en annan fjärr än den för att öppna dörrarna. Förlåt för att jag var otydlig.

Fjärren är enkel att installera själv, mao blir det "bara" c:a 5500 kr i material (om man inte har AEM-modulen sedan tidigare förstås...).

Är det ingen som redan har denna fjärr och kan berätta vad jag gör för fel? Varför stängs den av ibland??
Användarvisningsbild
av jhedin
Jag har fjärren till dieselvärmaren och det är det bästa med hela bilen. Jag betalade 5.900kr för detta och jag ångrar mig inte.

Värmaren går alltid efter att bilen öppnats och varningstriangeln på instrumentpanelen visa att det går. Den ska inte stanna förrän temperaturen i motorn uppnått rätt temperatur. Ibland kan jag köra några kilometer innan den stänger av. Som jag förstått är det inte något problem att köra iväg bilen med värmaren på. Den stänger automatiskt av.

Om jag inte startat den innan så startar den automatiskt för att hjälpa till att värma motorn vid kallstart.

Om din värmare stänger av när du låser upp kan det vara att den är klar man jag har aldrig lyckats med det. Kolla med Volvo så du inte har något fel i systemet.

Ofta blåser fläkten varm luft ett tag efter att jag startat bilen och det är ganska varmt i kupén men det blir strax bättre. Någon dålig lukt har jag inte kännt annat är dieselavgaslukten utanför bilen.
av jensam
Ok. Då kan det alltså vara något fel med min utrustning, typiskt! Jag har skickat ett mejl till Bilia för att fråga dem. Är det nån som vet om man själv kan ta direktkontakt med Volvo om såna frågor? Alltså nån ingenjör eller programmerare som direkt kan svara på EXAKT hur programvaran i fjärren SKA fungera. Manualen säger ju ingenting om detta. Det kan ju vara nån temperatur, tid eller nåt annat som inte uppnåtts eller nåt annat som de på Volvo tänker på som jag missat, alltså ett handhavandefel från min sida helt enkelt.

Det konstiga är ju att det fungerar som det ska ibland. Nu för c:a 1 timme sedan testade jag värmaren. Jag satte igång den. 5 minuter senare öppnar jag dörrarna med fjärren och värmaren stängdes av. Jag går ner till bilen öppnar den, sätter mig i den och sätter på värmaren i bilen (med spaken). Funkar. Jag stänger av den med fjärren och sätter på den igen med fjärren. Går ut ur bilen, låser den och öppnar den igen utan problem!

Är det ingen Volvomek här som vet om jag gör något fel? Jag vill ju inte verka dum och gå till verkstaden när det inte är något fel.
Användarvisningsbild
av wendtan
En kvalificerad gissning bara. Värmaren stänger av sig när batterispänningen blir för låg för att undvika att bilen inte skall gå o starta. När du öppnar bilen så föbrukar den en del ström för att starta lampor/instrumenthus(iaf på bensinarna så kör den en pump med) samt att bilen vaknar ur eventuellt "sleepmode" Om de är så att ditt batteri är halvdåligt laddat så gissar jag att den belastningen räcker för att få värmaren att slå av. För att skona batteriet dvs för att bilen skall gå o starta. Prova ladda batteriet fullt och se om du har samma problem.
av jensam
Igår kväll skickade jag ett meddelande till Volvo i Göteborg via deras hemsida (volvocars.se). I morse fick jag ett telefonsamtal från Volvo Sveriges produktchef. Han sa att han ringer eftersom jag är den andra i Sverige med just detta problem och att Volvo idag inte har någon lösning på det! Han sa också att problemet blev betydligt mer intressant nu eftersom det är fler än en person med problemet. Han skulle nu skicka ärendet vidare till Volvos kvalitetsavdelning så att de kan utföra tester, men att det kommer att ta lång tid innan de tar sig tid med det. Produktchefen sa att det inte är fjärrstarten som är problemet utan direktstarten av värmaren i bilen.

Min fråga är då till forumet: VAD tycker NI att jag ska göra? Jag kan ju knappast lämna in bilen på Bilia och be dem titta på det eftersom inte ens Volvo har en lösning på problemet. Men det känns ju ganska snopet att ha betalt så mycket för en originalgrej som sedan inte fungerar!
av jensam
wendtan skrev:En kvalificerad gissning bara. Värmaren stänger av sig när batterispänningen blir för låg för att undvika att bilen inte skall gå o starta. När du öppnar bilen så föbrukar den en del ström för att starta lampor/instrumenthus(iaf på bensinarna så kör den en pump med) samt att bilen vaknar ur eventuellt "sleepmode" Om de är så att ditt batteri är halvdåligt laddat så gissar jag att den belastningen räcker för att få värmaren att slå av. För att skona batteriet dvs för att bilen skall gå o starta. Prova ladda batteriet fullt och se om du har samma problem.
Borde det inte stå i displayen nåt i stil med "Värmare avstängd pga för låg batterispänning" om batteriet är dåligt? I en annan tråd stod det om ett felmeddelande som uppkommer när bränslenivån är för låg, typ "Värmare ej startad pga för låg bränslenivå". Jag får inte upp något felmeddelande alls i displayen. När jag låser upp dörrarna lyser displayen upp, men den visar inget annat än klockan.

Men jag ska prova att ladda batteriet bara för att utesluta det. Jag påtalade också detta för produktchefen om batterispänningen, men han kunde inte svara på det. Jag återkommer med mer info när jag testat lite!

Total felkälla till problem, i klass med avt[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked frå[…]

Hej , Jag har en XC60-18 där tätningsli[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com/[…]