NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
jumu01 skrev:Replik till "bilgalen" den test du har sett där dubbfria är bättre än dubbdäck var det möjligtvis Fantomen. :wink:
Kolla tex senaste eller näst senaste numret av Auto Motor sport! Fast egentligen kan du kolla vilket nyare däcktest som helst, samma "trend" i samtliga (alltså att dubbfria är riktigt bra numer).

Alla ska köra de däck de tycker är tryggast! Men för den skull ska man inte ha vanföreställningar om det man själv inte väljer!
av volley
XC90_Executive skrev:Den bränsledrivna värmaren finns bara som tillval på de större bensinmotorerna (är 99% säker på det). Den sitter standardmonterad på de större dieselmotorerna, men där får man betala extra för att få tidur (så man kan ställa in vilken tid bilen ska vara varm).
Kort inflik! Har varit på Bilia och diskuterat köp av V50 2.0D (2008). Där ingår värmare och tidur. =)

Lycka till!
Användarvisningsbild
av Orfeous
Dubbfritt kan aldrig bita lika bra som dubbade däck mot is.
Mot snö och slask är de säkert lika bra. Men då de är is är dubbade däcken strået vassare.
Tycker iaf jag.

Gislaved Nordfrost 5 är ju ett av de bästa däcken just nu för vinterväg. "Ett allround däck" som det skrevs i nåt test..
av Alexander
Tack för svaren,
har nu beställt Continental dubbdäck & alu-fälgar ;-)
Användarvisningsbild
av jhedin
Har kört dubbfritt alla år och vill inte ha dubb. Låter för mycket, nöter för mycket. De dagar då det är ishalka är självklart dubb bättre och då kör jag lungt och försiktigt.

Jag kör ca 7000 mil/år och har aldrig haft problem med att komma fram. Det är endast några få dagar på året som det är ishalka och då anpassar jag mig efter det men att köra med dubb på asfalt 98% av året verkar ju vara knäppt tycker jag.

Däremot uppskattar jag att ni andra kör dubbat för ni gör isen räfflig så jag får bättre grepp.

Tack ni andra dubbkörare men jag tänker inte prova.

Mitt tips till er andra är att köpa kända väl beprövade däck. Det blir bra, köp inte billigaste däcken.
Skumt fel b230ft

Stången öppnar bakåt och stä[…]

Sant.. tror tyvärr inte att PDC-kuddar skulle[…]

Startmotorn har precis som generatorn ingen sä[…]

Är inte det där hål som någo[…]