NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Var och fick lagt på nya vinterdäck på beggad volvo-fälg på däckfirman. När allt var färdigt så besiktigade jag fälgarna efteråt och såg samma "skada" på samtliga fälgar. Visade det för däckhandlaren och han gick med på att kompensera det på lite olika sätt. Det jag vill veta nu är vad som kommer att hända med fälgen om jag inte gör något åt det.

"Skadan" är precis som man legat mot med monteringsverktyget för däcket så man har dragit lite i lacken precis på kanten som man fäster vikterna i. Om man tittar noggrant så kan man se lite lite aluminium (mindre än 1 mm) och sen ser man grundlack. Totala skrapet är 2 mm brett och är ca 10-15-20 cm långt på varje fälg. I kanten av skadan ser man en liten krusning av originallacken.

Frågan är, kommer det att oxidera som fan där i framtiden? Eller kan man ha hjulen som vinterhjul många säsonger framöver? Om man inte kryper riktigt nära ser man nämligen ingenting.

TIPS: TITTA NOGA NÄR NI ÄR HOS DÄCKHANDLAREN!

Tackar för tips!

/Filip
av _David_
Tycker det låter som klåpare som har gjort detta. Jag själv hade nog inte nöjt mig med kompensation utan krävt omlackering. (men det är jag..)

Tråkigt att höra, tyvärr har jag inget bra svar på din fråga men om det har gått igenom lacken är det väl mindre bra.. Dock fick jag uppfattningen av att det är aluminiumfälgar så rost bör väl inte vara något problem?
av DanneF
_David_ skrev:Tycker det låter som klåpare som har gjort detta. Jag själv hade nog inte nöjt mig med kompensation utan krävt omlackering. (men det är jag..)

Tråkigt att höra, tyvärr har jag inget bra svar på din fråga men om det har gått igenom lacken är det väl mindre bra.. Dock fick jag uppfattningen av att det är aluminiumfälgar så rost bör väl inte vara något problem?
nej men annars fräter vägsaltet duktikt på alu o ger korrision som följd :P
Användarvisningsbild
av rojpan
om jag var som dig skulle jag fixa på någon lack på fäljarna annars finns det risk att dina fäljar ser riktigt sunkiga ut efter ett par sesonger på vintern saltet kryper under lacken o då är de bara o göra om allt polera o lacka o allt sånt så de är mitt råd.
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]