NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Jag är håller på i skrivande stund att söker efter en bil, jag har hittat en C30 som ser intressant ut, men har noll koll på bilar. Gillar storleken på just C30, och har en budget runt 70000kr.
Den jag har hittat som ser intressant ut är https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... /102965370

Har ni några tidigare erfarenheter av C30?
Finns det några varningsklockor som jag bör kolla noga efter?

De behov jag har på bilen är stadskörning och weekend resor, inte alltid långa men att kunna åka som jag vill till sommarstugan.
Finns olika motor alternativ så där är det stor skillnad. Bensin eller diesel? Låter som om en bensinare räcker för dig och då är en 1.8 ford motor kanske något? Ingen turbo så lite trött men en rätt så oproblematiskt motor förutom att generatorn kommer gå sönder någon gång, kamkedja på denns. Sen har vi 2.4 bensinaren. Lite piggare men fortfarande ingen turbo. Volvo motor med kamrem. Också en rätt så felfri motor förutom om du får oljeläckage från VVT dreven vilket händer. Sen finns det 2.4T som är med turbo men rätt så ovanliga.

Diesel så är det egentligen D2an som är vanligast. Där har vi lite vanligare fel som egr ventil, kass original koppling. Generator rätt så vanligt.

Sen C30in i sig har lite kända elfel som oxid på CEMens kontakter, rattlås och tändninslås.

Mekaniska fel så är hjullager fram vanligt.

Nu har jag listat en massa vanliga fel men bli avskrämd för det. C30 är en helt ok bil!
Koppling föll i golvet

Detta hände mig april 2023 med min 2017 Volvo[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.

Oljeläckage V70n 2001 2,4t

Hej på er! Första gången jag post[…]