av Volvotjej76 - ons 31 maj 2023, 18:42
- ons 31 maj 2023, 18:42
Hjälp någon!! Jag har ett problem med min V50 1.8F 2009 där Antisladdservice erfordras lampan började lysa efter ett spindelledsbyte höger fram.
OBS : ABS-lampan lyser ej!
Airbaglampan lyser ej!
Har fått felkod BCM0105 :
Möjliga åtgärder
Ratt/hjulinställning
Signal felaktig
Styrvinkelsensor
Permanent
Styrvinkelsensor ur funktion?
Har gjort hjulinställning där det hjulen stod rätt så snett på höger fram men Antsladdlampan har inte släckts ändå..
Vet ju att rattvinkelsensorn kan lätt gå sönder då den är känslig för vibrationer. Och om den här gått sönder så kan det nog bero på att killen som bytte spindelleden fick gå åt länkarmen med en sån där tryckluftsmejsel då han inte fick loss spindelleden från länkarmen o det vibrerade o skakade enormt.
Kan det va rattvinkelsensorn som gått sönder?
Men borde då inte det kommit upp en felkod som indikerade SAS , SWM? ; att det då var problem med rattvinkelsensorn? Nu säger den ju BCM 0105..?
Ska man testa att köpa en från skroten?
-Finns väl 2 delar i detta? Typ själva kontaktrullen och sen själva sensorn eller hur ligger detta till? Ska jag köpa båda isf?
V50n har inte kollats upp med VIDA utan med OBD2 Autocom.
Vet inte vad jag ska göra , läget är nu akut desperat efter att ha suttit isolerad ute på landet i snart 3 år pga att jag inte haft råd att laga bilen. (Långtidssjukskriven.) Nu är situationen ohållbar, och alla råd som går att få är guld värda!!
Vad göra??
OBS : ABS-lampan lyser ej!
Airbaglampan lyser ej!
Har fått felkod BCM0105 :
Möjliga åtgärder
Ratt/hjulinställning
Signal felaktig
Styrvinkelsensor
Permanent
Styrvinkelsensor ur funktion?
Har gjort hjulinställning där det hjulen stod rätt så snett på höger fram men Antsladdlampan har inte släckts ändå..
Vet ju att rattvinkelsensorn kan lätt gå sönder då den är känslig för vibrationer. Och om den här gått sönder så kan det nog bero på att killen som bytte spindelleden fick gå åt länkarmen med en sån där tryckluftsmejsel då han inte fick loss spindelleden från länkarmen o det vibrerade o skakade enormt.
Kan det va rattvinkelsensorn som gått sönder?
Men borde då inte det kommit upp en felkod som indikerade SAS , SWM? ; att det då var problem med rattvinkelsensorn? Nu säger den ju BCM 0105..?
Ska man testa att köpa en från skroten?
-Finns väl 2 delar i detta? Typ själva kontaktrullen och sen själva sensorn eller hur ligger detta till? Ska jag köpa båda isf?
V50n har inte kollats upp med VIDA utan med OBD2 Autocom.
Vet inte vad jag ska göra , läget är nu akut desperat efter att ha suttit isolerad ute på landet i snart 3 år pga att jag inte haft råd att laga bilen. (Långtidssjukskriven.) Nu är situationen ohållbar, och alla råd som går att få är guld värda!!
Vad göra??

Senast redigerad av 1 Volvotjej76, redigerad totalt 0 gånger.