NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pinguen
God kväll..

Frugan har något skumt fel på sin Volvo V50 T5 från 2004.

ABS lampan tändes på nyårsafton när det kom en massa snö, okej det köper jag att det kanske inte givaren tyckte om.
Fel sökte bilen och det visade sig riktigt att vänster bak ABS givare gav ett felmeddelande.
Så jag åkte och köpte en ny givare veckan efter, när jag hade rivit allt runt om som däck och bromsok så såg jag att jag inte hade behövt det för att enbart byta givaren... Men men gjorde det!!

Snurrade lite på skivan och hörde att hjullagret har nog sett sina bättre dagar, tog slag i saken och köpte ett nytt sånt med när jag ändå hade rivit lite för mycket.

Monterade dit allt om omvänd ordning... Gott tänkte jag :( men den känslan varade inte länge...
När jag startar bilen igen efter att släck fel koden på ABS givaren så kommer den J***** tillbaka och är "Permanet" nu...
Får inte bort det felmeddelandet!!!

Koden som mitt program säger är: P0030
Men när man frågar google så har inte P0030 med ABS att göra :/ skumt!!!

Detta säger google att P0030 är:
P0030 VOLVO - HO2S Heater Control Circuit Bank 1 Sensor 1

Possible causes Faulty Heated Oxygen Sensor (H2OS) Bank 1 Sensor 1 circuit
Heated Oxygen Sensor (H2OS) Bank 1 Sensor 1 circuit fuse
Heated Oxygen Sensor (H2OS) Bank 1 Sensor 1 circuit open shorted to ground
Heated Oxygen Sensor (H2OS) Bank 1 Sensor 1 circuit poor electrical connection Faulty
Engine Control Module (ECM)

Någon som kan hjälpa mig hur jag ska gå vidare med detta???
Användarvisningsbild
av Pinguen
Ingen som har någon bra ide?? :roll:
av JallooZ
Främre lambdasonden. Testa o byt den. Troligtvis är det bara en tillfällighet att den felkoden kom när du bytte för ABS. P0030 har inget med abs o göra. Lyser ABS lampan fortfarande? Eller är det bara P0030 felkoden du får?
Användarvisningsbild
av Pinguen
Okej.. känns som en dyr grej att byta bara för att testa tänker jag..
Har förstått det...

Ja ABS lampan lyser än...
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??