NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har precis bytt bränslefilter på min 1,6D (PSA-dieseln). Jag har gjort det flera gånger tidigare men den här gången så gick kontakten som ansluts till de svarta plastinsatsen söder. Tror att den går till någon bränsletryckssensor (det är det som AUTO DOC kallar den) .
Oavsett detta så verkar bilen inte bry sig om det jag har provat ca 5 mil och den gå bra, inga larm finns.
Så min fråga är om det är farligt att köra med kontakten oansluten? Vad bör hända i framtiden när filtret åldras exempelvis?
Det är också intressant att veta vad den här kontaktetn/sensorn har för funktion. Vad gör den egentligen?
Tack på förhand för hjälp.
Börja med att utesluta vad Eutodoc säger. De har konstigt nog väldigt liten koll på bilar.
Var på filtret sitter din kontakt?
Den på sidan av filtret har bara varit en blindgångare för mig. Inget att ansluta där.
Den ovanpå ansluts bränsleledningarna, inget elektriskt.
Jag har en 2010. De bränsletryckssensorer jag har stött på på denna motor sitter i slutet av galleriledningen och på dieselpumpen bakom motorn.
Stort tack för svar i alla fall. Ja jag har just kört ca 22 mil med bilen inga larm och den går som den ska.
Den svarta boxen går utmärkt att demontera. det måste man göra när man har bytt filter så att man kan fylla upp filtret med Diesel. Det är inte uppenbart för mig att det sitter något elektriskt övehuvudtaget i boxen. Kan det vara en givare för exempelvis vatten? Vattnen borde ju samal i botten på filtret och inte i toppen där den svarta boxen sitter.

Kolla upp luftförvärmningen också[…]

VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]