NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag fått tillbaka bilen. Att bilen inte startade var nog orsakat av mig. Vid felsökning och rengöring av kontakter lyckades något stift på CAN-bus kontakten vid säkringsboxen att bli klämd, bara att klämma in enl volvotekniker. Kostade 5000.
Ursprungsfelet var en dålig spridare på cyl 3 med felkod ECM-P126300. Byte och adaption 9000.
Fick inte ens tillbaka min dåliga spridare, den skulle Volvo ha tillbaka för att sälja vidare, herregud!
Oturligt att jag själv lyckades skapa ett CAN-busfel som gör att bilen inte startade alls.
Tråkigt att min VCX tillsammans med VIDA inte kunde läsa korrekt fel.
Tråkigt är även att både cylinder 1+2 visar Max insprutningsnivå. Teknikern sa att det troligtvis är dags att byta dem också. Suck…
Bilen går fint på tomgång, men tydligen klickar 1 å 2 vid högre belastning. Tänkte kanske försöka ge mig på att rengöra spridarna och hoppas att det är lite skit som gör att de inte kan adaptera.
Det är pant på spridare så du hade behövt betala den för att få behålla den gamla. Drygt 700kr tror jag det var när vi bytte spridare.

Vi fick alla möjliga felkoder i vår bil innan spridaren blev ett permanent fel och stängde av spridaren.
Har du nollställt bränsleadaptionen ? Vad ligger din fuel-correction på vid tomgång?
Datorn kan kompensera för dåliga spridare så då kanske den ligger högt på grund av det.

Vår bil gick några veckor innan nästa spridare gav upp. Så tillslut hade vi bytt alla...
Ja jag försökte mig på att göra rent befintliga gamla, det blev bättre sprut i dem, men jag valde att köpa 3 nya och byta ut alla. Viktigt om någon annan ger sig på detta är att det måste vara kliniskt rent i hålet där spridaren skall sitta, annars blir det läckage av diesel upp på motorblocket. Inget kul, egen erfarenhet... Var även noga med att inte dra spridarbulten för hårt för då går den av! Otroligt jobbigt av egen erfarenhet.
Sedan var det lite krångligt att koda in de nya spridarna då jag sökte runt på olika forum. Skall det göras i VIDA skall man ha licens och ladda ner ytterligare ett program för att göra detta. Läste att Icarsoft skulle kunna detta med deras märkesspecifika felkodläsare. Den jag köpte kunde dock inte detta och supporten tyvärr obefintlig. Slutade med att köpa MaxiECU, som var billigare och där man superlätt kodade in spridarna på några sekunder. Så nu borde ursprungsproblemet vara åtgärdat.

Jag har lagt ner mycket tid, svurit en hel del och kört många vändor til Biltema men det har varit lärorikt!

Någon som har koll på var man kan sälja begagnade spridare? Har inget större behov av mina gamla och jag förstår att det är många firmor som renoverar gamla och säljer på nytt.
Låg ljusbild, halvljus

Nej, kom precis in efter att ha kikat i VIDA. &quo[…]

Nästa elbil från Volvo?

Sett ett par ställen som baserat på b[…]

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]