NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zizou
Hej,
Jag har en Volvo s40 T5 2004, där jag under senaste veckan har fått felmeddelandet "för hög spänning stanna snarast" samt att batterilampan har lyst.
Jag har testat mäta spänningen över batteriet för att försöka se ifall det är fel med generatorn. jag får värdet till 14 V det går lite högre 14.1 V. När jag har fått upp detta meddelande har jag stannat bilen och sprungit ut för att mäta spänningen och får samma värde. vet någon vad det kan röra sig om eller ifall någon har erfarenheter av detta problemet ?
så fort jag stänger av bilen och tänder den igen så har meddelandet försvunnit och dyker inte upp igen tills någon dag . Detta brukar komma fram då jag startat bilen och kört 100 meter men det händer inte alltid kan komma lite då och då 3-4 ggr i veckan
Kan det röra sig om att laddningsregulatorn som är trasig som skickar impulser lite då och då ? ?

Vänligen
Mohaa
av Zizou
Jag kan nästan gissa att det är orsaken.
Saken är att jag bytte generator för mindre än 1 år sedan på en Volvo verkstad och har garanti på detta. men jag är så nojig,jag betalade 5000 kr och dom la in en begagnad generator ,har en stark känsla att de kommer säga att det är något annat och så kommer jag för betala för felsökningen och för ett nytt kalas. :|
av Zizou
Hej,Jag tänkte väcka liv i denna tråd igen.
Mitt problem kvarstår trots att en helt ny generator är satt i bilen.Behöver er hjälp här med har tips/ideer :D . Samband med "För hög spänning stanna snarast" får jag även "Nedsatt motoreffekt" + "växellåda service erf."
Jag har sen sist hittat ett mönster när detta felmeddelande uppkommer och det är när det är varmt ute (över 10 grader).

Tack på förhand.
Jag skulle kolla kablaget som går till laddningsregulatorn på generatorn. Vet inte var själva spänningsmätningen sker, CEM , eller ECM ? Om det är CEM så kan du även kolla kontakterna under handskfacket, de kan lossna och ge en del skumma fel. Bara att trycka tillbaka och se till att de är låsta.

Kolla alla jordningar vid vänster fjäderben, dålig jordning kan ge en del knas.

Spänningen verkar lite låg, min brukar ligga på runt 14,5-14,6 V, har en 2.0D

Såg att snubben i tråden jag länkade till tidigare hade spänning uppemot 16,5 V när han hade sitt fel.

Mät spänningen med lite varvtal och se om spänningen drar iväg över 15 V då. Om du planerar byta regulatorn så se till att den du byter till har en kontakt med 3 stift, har den bara 2 stift kommer du att få laddningsfel !
av Zizou
Hej,
Generatorn är bytt 2 gånger på bilen, första gången i samband med mitt inlägg 2014 (begagnad) och nu senast för 1 vecka sedan.
Då monterades en helt ny generator en Denso DAN1059 (150A) 3 pin. Bilen gick bra en vecka sen var vi på ruta 1.

Jag hittade igår ett dokument med el-schema och kontrollerade alla jorningarna från vänster till höger och båda på samt inne i kup'en på högersidan (Sidan 22 i pdf filen).

Länk till el schema :
http://www.matthewsvolvosite.com/downlo ... iagram.pdf

Jag läste på sidan 19 i pdf filen att säkringen F54 under handsfacket(CEM) är för Transmission Control Module (TCM) och
Alternator därav att jag får felmeddelandet "växellåda service erf" och Motoreffekten nedsatt??

Jag har kopplat bort alla kontakter på CEM och kopplat in dem igen men fick samma fel idag ..... =(
ute i mororrummet sitter ern säkringsbox, om man delar på den (finns små hakar som håller ihop den) så finns där en diod och en automatsäkring (laddrelä stoppare) som går mellan 3/36 som är kopplade till generator och startmotor.
dom bränner ofta på T5 s40.
hade samma problem på min
Låg ljusbild, halvljus

Nej, kom precis in efter att ha kikat i VIDA. &quo[…]

Nästa elbil från Volvo?

Sett ett par ställen som baserat på b[…]

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]