NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolo
Hade samma problem men efter undersökning med lampa och skruvmejsel på båda framhjulens ABS ringar såg man mycket smuts på den högra. Lite rengöring och tryckluft så försvann meddelandet. Meddelandet släcktes med hjälp av Biltemas obd felkodsläsare.
av Ludde131
Hej igen allihopa, jag lyckades läsa ut felkoderna och allt visade att de var kontaktrullen/ Rattvinkelgivare till airbagen vet inte exakt vad den heter, men hittade en begagnad från en skrot för 600 kr och böt den , körde me bilen ett tag och sedan slocknade felkoderna, så tack så jättemycket för alla tips, hoppas fler kan lösa sina problem med antisladd
av ifeltborg
Hej! Idag besiktade jag min S80 2,9 2002, men den fick körförbud p.g.a. fel i ANTISLADDSYSTEM och INDIKERING UR FUNKTION/VARNAR FÖR FEL I SYSTEM. I bilen syns meddelandet "ANTISLADD SERVICE ERFORDRAS" plus att VARNINGSLAMPAN ANTISLADD tänds. Följande felkoder har hittats: BCM-0109 och SAS-0047. Verkstaden har bytt Kontaktrullen och Rattstyrenheten, men utan att felkoderna försvunnit. Teknikern säger att troligen måste centraldatorn (CEM) också bytas. Denna lär kosta omkr. 13,000kr!
Jag tycker, att detta blir väldigt dyrt för en bil som kanske är värd 20-25,000 kr. Dessutom vet man inte säkert om problemet blir löst. Kanske felet finns i en annan modul t.ex. i styrenheten för ABS?
Om de finns det någon som kan tipsa mig om vad som vore lämpligt att göra, så skulle jag bli tacksam. Jag vill gärna behålla bilen, eftersom jag har försökt sköta den på bästa sätt under alla år. Tacksam för alla tips. Mvh
Användarvisningsbild
av HCP
ifeltborg skrev: fre 30 sep 2022, 19:22 Hej! Idag besiktade jag min S80 2,9 2002, men den fick körförbud p.g.a. fel i ANTISLADDSYSTEM och INDIKERING UR FUNKTION/VARNAR FÖR FEL I SYSTEM. I bilen syns meddelandet "ANTISLADD SERVICE ERFORDRAS" plus att VARNINGSLAMPAN ANTISLADD tänds. Följande felkoder har hittats: BCM-0109 och SAS-0047. Verkstaden har bytt Kontaktrullen och Rattstyrenheten, men utan att felkoderna försvunnit. Teknikern säger att troligen måste centraldatorn (CEM) också bytas. Denna lär kosta omkr. 13,000kr!
Jag tycker, att detta blir väldigt dyrt för en bil som kanske är värd 20-25,000 kr. Dessutom vet man inte säkert om problemet blir löst. Kanske felet finns i en annan modul t.ex. i styrenheten för ABS?
Om de finns det någon som kan tipsa mig om vad som vore lämpligt att göra, så skulle jag bli tacksam. Jag vill gärna behålla bilen, eftersom jag har försökt sköta den på bästa sätt under alla år. Tacksam för alla tips. Mvh
Rengör allt i CEM med elektronikrengöring med strömlös bil.
Kontrollera att ratten är rak när hjulen är raka (jaja, lite toe ska de ha) - adaptera rattvinklarna igen med VIDA.
Håll tummarna
Användarvisningsbild
av lennarte
Dotterns svärmor hade detta problem också. Var där och nollade felkoder, hade bort ABS-givarna och rengjorde dom och kransarna och bilen funkade i 14 dagarn. Sedan stod hon med tomt batteri på ICA Maxis parkering..... Fick hjälp att starta (bärgare) och kom hem. Var där och kollade på batteriet, tillverkat vecka 44 2008. Blev en tur till Biltema. Med nytt batteri och 2 nya halvljuselampor funkar bilen igen. Jag är säker på att det var batteriet som "spökade" förra gången också. Detta var en Ford Fiesta -08, men det funkar nog på samma sätt
Låg ljusbild, halvljus

Nej, kom precis in efter att ha kikat i VIDA. &quo[…]

Nästa elbil från Volvo?

Sett ett par ställen som baserat på b[…]

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]