NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Ny här på forumet och inte haj på bilar, men ska försöka förklara felet.

Har en Volvo s40 1.8 flexifuel 2009.
När jag startar den så startar den bra. Men när jag ska köra iväg så händer inget när jag trycker ner gasen. Den varvar inte upp. Tar säkert 5-10 sekunder innan den hoppar igång och börjar varva upp när jag gasar. Därefter går den som en pärla.
Det började redan i somras, så det bör inte vara något kopplat till kylan som smyger sig på nu.
Vad kan det bero på och är det något en oerfaren bilägare kan ge sig på att åtgärda själv?

Mvh
Gustav
Utläsning av felkoder med VIDA eller motsvarande ordentligt verktyg skulle jag göra först innan man börjar kasta pengar på den.

Men gaspedalen är ju elektrisk så den kan ju ha problem
Om det är den kan du byta själv med enkla verktyg och ett par ord som inte finns i bibeln.

Kondens i ECM kan va möjligt också, men då borde fler mojänger krångla lite. Sitter under handskfacket och kan enkelt göras ren med elektronikrengöring, finns på spray. (koppla ur batteriets minuspol först, eller hela batteriet, vilket som). Ta ur en grej i taget och rengör båda sidor av kontakten

Spjällhuset kan också vara en orsak. Enkelt att byta det med, 4 bultar i stort sett och lite krångel med slangar runtom.
Men, läs ur koder först.
Låg ljusbild, halvljus

Nej, kom precis in efter att ha kikat i VIDA. &quo[…]

Nästa elbil från Volvo?

Sett ett par ställen som baserat på b[…]

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]