NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndersEnestig
Hej
Jag har ett stort problem jag tänkte se om ni kan hjälpa mig med. Det är så att den ryker nått fruktansvärt ur avgasröret. Både på tomgång och vid högre varv. Motorn går hyfsat. Jag har felsökt endel men inte hittat orsaken. Jag har bytt topplockspackning och bytt kamrem mm. Allt såg bra ut. Det är väldigt sotigt/oljigt i insugsslangarna och ryker massor ur egr ventilen om man skruvar bort röret dit. Funderar på turbon men borde det ryka så ur egr-röret då? Det är inget tryck i oljeröret. Funderar också på om spridarna kan ha hängt sig för innan jag bytte olja var det väldigt hög oljenivå. Jag får inga felkoder.
av kvillebäck
Om turbon är dålig så ryker det blått ur avgasröret när turbon laddar. Tag loss slangen in i turbon och inspektera impellern. Har den skador så byt turbo. Har du glapp axiellt så är den troligtvis dålig. Ditt glapp radiellt får inte varaså stort att impellern kan ta i kompressorhuset.
av AndersEnestig
Om det är turbon har jag fått för mig att röken ska va mörkare. Den är ganska vit och det ryker över fast jag kopplat bort båda insugsslangarna och egr-röret
av sOFFe
Har du kollat så inte DPF är fullt med sot?
Då försöker motorn regenerera typ hela tiden och då ryker det mer än normalt.
av AndersEnestig
Börjar få slut på idéer nu. Trodde jag hittat felet när jag upptäckte att en spridare läckte. Kan kanske förklara den förhöjda oljenivån men den ryker fortfarande massor.
Nästa elbil från Volvo?

Har fått ungefärliga prisuppgifter […]

Trasig pump? Rapsolja?

Hej Har en V70N 2.5T 2005 bensin. Frugan tyckte […]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &aum[…]

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&ar[…]