NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobben71
När bilen används är det oftast inga problem med den men om den står ett dygn blir det luft i systemet, den verkar inte pumpa fram bränsle från tanken till filtret.
Då jag inte skruvat bil sedan jag hade en gammal 850 bensinare så behöver jag lite hjälp.
Kollad med felkodsläsare och visar inga felkoder.
av kvillebäck
Där jag skulle börja att titta är på slangar mellan motor och torpedvägg. Bränslerören är av stål vilket gör att de rostar hål på. Leta efter "klet" Du kommer inte se en stråle av diesel utan det är luft som går in mest.
Kan även vara anslutningarna på bränslefiltret som börjar bli dåliga men bara haft en sådan.
Det finns ingen pump i tanken som pumpar något bränsle. Tryckstegringspumpen på motorn "suger" bränslet ur tanken.

Du skall alltså se någon form av fukt som blir smetigt av damm där det läcker. Brukar inte vara svårt att hitta när man vet vad man skall leta efter. Sista utväg blir att byta bränslefilter om du inte hittar något annat.

Lycka till!
Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]

Har fått ungefärliga prisuppgifter nu[…]

HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]