NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LarsSoderberg
Nyss anlända till Visby, på väg ut ur bilfärjan, signalerar vår V50 motorfel och bilen tappar typ 90% kraft. Det blev bärgning, och verkstaden sa att dom inte hade tid. 1500 kr senare i felsökningsavgift fick jag detta papper (se bifogad bild)

Sitter nu och har huvudbry för hur i helsike jag ska få hem familjen på lördag.

Ngn som fattar ngt av detta papper?

Mvh
Fast på Gotland
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är väl en lista på dom felkoder som fans. Nu är det inte lätt att veta vika som är nya. Normalt raderar man alla felkoder när man "läst av" och då kan felen försvinna om det varit ett tillfälligt fel. Har dom gjort det? Annars brukar man kunna"nolla" alla felkoder genom att koppla loss batteriet. Vissa (bl.a SRS) måste man "nolla" manuellt. Så prova att koppla loss en batterikabel, eller vänta på fler svar först.
av Teddy1975
Felkoder kan inte raderas genom att ta bort batteriet, bara genom att radera dem med en avancerad felkodsläsare. (De sparas i CEM)

Alla dessa fel indikerar ett kommunikationsfel till CEM, den sitter under handskfacket på passagerarsidan. Ta bort batteri plus pol! Sen lossa de två skruvarna på CEM, vrid ner CEM:n och lossa sedan alla kabelanslutningar. Kontrollera om CEM:n är fuktig, om det finns smuts i kabelanslutningarna och sätt tillbaka kablarna i CEM:n tills de klickar på plats. Hoppas detta hjälper dig vidare.
av kvillebäck
Det lutar lite mot att spjällhuset sagt ifrån. Men som föregående talare säger så är inte felsökningen klar än. De har bara läst ut felkoder och då kan alla möjliga orsaker och fel som är överspelat sedan länge.

Om de tog 1500 för det så hade det varit bättre att köpa ett instrument på biltema och göra jobbet själv.

enkelt: https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000040054

Mycket bra: https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000046392

Kanske någon adaption om du har flexifuel?

Detta är ingen modell som jag vet så mycket om så hoppas du får hjälp av någon snart.
av MrCougar
Teddy1975 skrev:Felkoder kan inte raderas genom att ta bort batteriet, bara genom att radera dem med en avancerad felkodsläsare. (De sparas i CEM)

Alla dessa fel indikerar ett kommunikationsfel till CEM, den sitter under handskfacket på passagerarsidan. Ta bort batteri plus pol! Sen lossa de två skruvarna på CEM, vrid ner CEM:n och lossa sedan alla kabelanslutningar. Kontrollera om CEM:n är fuktig, om det finns smuts i kabelanslutningarna och sätt tillbaka kablarna i CEM:n tills de klickar på plats. Hoppas detta hjälper dig vidare.
Whoops. :ninja: Man lossar aldrig pluspolen. Man lossar och lyfter av Minus .
av kvillebäck
LarsSoderberg skrev:Ska ta och kolla in ett sånt där felsökningsinstrument faktiskt. Tack för alla tips!
Det dyrare är förvånansvärt bra. om du inte skruvar själv så klarar du dig nog med den enklare modellen.
Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]

Har fått ungefärliga prisuppgifter nu[…]

HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]